27/12/13
Πράξη εξορθολογισμού χαρακτηρίζει την εξίσωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο
θέρμανσης και κίνησης η Alpha Bank στο Οικονομικό της Δελτίο,
επισημαίνοντας ότι υπάρχουν δυνατότητες για κάλυψη των αναγκών των
νοικοκυριών σε οικονομική δυσχέρεια.
Η εξίσωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης με τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο
κίνησης ήταν μια πράξη εξορθολογισμού στην αγορά καυσίμων, που συνέβαλε
κατά κύριο λόγο στην οριστική κατάργηση του λαθρεμπορίου σε αυτόν τον τομέα, αναφέρει στο εβδομαδιαίο της Δελτίο Οικονομικό Εξελίξεων η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank.Η
μείωση των εσόδων του κράτους οφείλεται στις πολύ καλές καιρικές
συνθήκες και στη μείωση της ζήτησης πετρελαίου θέρμανσης για χρήση ως
πετρέλαιο κίνησης, και μόνον εν μέρει στη μείωση της ζήτησης
λόγω της αύξησης της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης μετά την εξίσωση
των ειδικών φόρων στις δύο κατηγορίες. Όλοι αυτοί οι παράγοντες
αποτυπώνονται και στην εξίσου δραστική μείωση του ελλείμματος στο
ισοζύγιο των καυσίμων.
Η αντιμετώπιση του κοινωνικού προβλήματος της θέρμανσης των νοικοκυριών σε οικονομική δυσχέρεια δεν μπορεί να είναι η αύξηση του λαθρεμπορίου καυσίμων μέσω της μείωσης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο, αλλά μάλλον η άσκηση κατάλληλης κοινωνικής πολιτικής. Η αύξηση του αριθμού των νοικοκυριών που είχαν υποβάλει αίτηση για επίδομα θέρμανσης στα τέλη του 2013 αποδεικνύει ότι υπάρχουν πράγματι οι δυνατότητες για κάλυψη με ορθολογικό τρόπο των αναγκών των νοικοκυριών σε οικονομική δυσχέρεια. Η λύση δεν είναι η μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο, αναφέρεται.
Όπως σημειώνεται στο Δελτίο, σε πείσμα του «δεν βγαίνει», η Ελλάδα τηρεί τις δεσμεύσεις της, διασφαλίζοντας τη ροή της χρηματοδοτικής βοήθειας προς τη χώρα, που είναι εκτός αγορών. Συγκεκριμένα, εγκρίθηκε από το Eurogroup της 17ης Δεκεμβρίου 2013 η καταβολή της υπολειπόμενης δόσης από το 3ο 3μηνο 2013 ύψους € 1 δισ. στην Ελλάδα, μετά τη συμφωνία της τρόικας με την ελληνική κυβέρνηση για την εκ βάθρων αναδιάρθρωση της κρατικής εταιρείας Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ).
Επιπλέον η κυβέρνηση πέτυχε την ψήφιση από τη Βουλή και των δύο σημαντικών νόμων για τον νέο φόρο ακινήτων και για την εκλογίκευση του νομοθετικού καθεστώτος για τους πλειστηριασμούς και αναμένει τώρα την ολοκλήρωση της τρέχουσας (4ης) αξιολόγησης από την τρόικα του 2ου Προγράμματος Προσαρμογής, με στόχο να έχει ολοκληρωθεί και αυτή η αξιολόγηση έως την 27η Ιανουαρίου 2014.
Σημειώνεται ότι για την ολοκλήρωσή της τα περισσότερα προαπαιτούμενα έχουν ήδη υλοποιηθεί, ενώ ο τρόπος επίλυσης των σημαντικών εκκρεμοτήτων που ακόμη παραμένουν θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό: α) από την τελική εκτέλεση του Π2013 και από το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος που θα καταγραφεί στη χρονιά που φεύγει, καθώς και από την πορεία υλοποίησης του Π2014 στους πρώτους μήνες του 2014 και β) από τις προοπτικές που θα διαμορφωθούν ήδη από τους πρώτους μήνες του 2014, για την πορεία ανάκαμψης της οικονομίας στο έτος που έρχεται και από το 2015 και μετά.
Σε κάθε περίπτωση, με την ολοκλήρωση της τρέχουσας αξιολόγησης, θα καταβληθεί και η δόση του Δεκεμβρίου 2013, των € 4,9 δισ. (3,1 δισ. από το ESM και 1,8 δισ. από το ΔΝΤ), με την οποία θα καλυφθεί η εξυπηρέτηση των δανειακών υποχρεώσεων της χώρας από ομόλογα κυρίως έναντι ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών ύψους € 2,1 δισ. τον Ιαν. του 2014.
Στη συνέχεια, για το 1ο 3μηνο του 2014 έχει προγραμματιστεί η εκταμίευση δόσεων € 9,2 δισ. (€ 5,7 δισ. από το ESM και € 3,5 δισ. από το ΔΝΤ) για να καλυφθούν οι συσσωρευμένες λήξεις ομολόγων τον Μάιο 2014 ύψους € 9,2 δισ. (4,1 δισ. έναντι κυρίως ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών, 4,4 δισ. έναντι των ειδικών ομολόγων με τα οποία αγοράστηκαν το 2009 από το Δημόσιο οι προνομιούχες μετοχές από τις τράπεζες και € 0,7 δισ. έναντι του ΔΝΤ).
Ειδικότερα, οποιαδήποτε απόφαση για την ανανέωση ή αντικατάσταση των ειδικών ομολόγων που έχουν δοθεί στις τράπεζες για την αγορά από το Ελλ. Δημόσιο των προνομιούχων μετοχών τους θα συνεπάγεται και την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού της χώρας το 2014, που έχει εκτιμηθεί στα € 4,5 δισ. από το ΔΝΤ. Αυτό βέβαια θα συμβεί αν ο Π2014 υλοποιηθεί με πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 1,6% του ΑΕΠ και αν τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις ανέλθουν πράγματι στα προγραμματισμένο ύψος των € 3,5 δισ.
α) Τα ΕΑΣ θα χωριστούν σε πολιτικό και σε στρατιωτικό σκέλος. Στο πολιτικό σκέλος θα μεταβιβαστούν οι υποχρεώσεις της εταιρείας, κυρίως από τις κρατικές ενισχύσεις που έχουν κριθεί παράνομες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και αυτό το σκέλος θα οδηγηθεί σε εκκαθάριση.
β) Το στρατιωτικό σκέλος (ΕΑΣ 2) θα συνεχίσει να λειτουργεί, διατηρώντας και τον εξαγωγικό του προσανατολισμό, έως το τέλος του 2014. Τότε θα κριθεί εκ νέου η βιωσιμότητα της εταιρείας. Κατά το 2014 θα επιδιωχθεί η δραστική μείωση του κόστους λειτουργίας της με μείωση του προσωπικού της στα 500 άτομα, από 818 που είναι σήμερα. Για τη μείωση του προσωπικού θα εφαρμοστεί κατάλληλο προγράμματος εθελουσίας εξόδου. Επίσης, κατά τη διάρκεια του 2014 θα επιδιωχθεί η όσο το δυνατόν ταχύτερη ανάπτυξη του κύκλου εργασιών της εταιρείας κυρίως με την ενίσχυση του εξαγωγικού της προσανατολισμού. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, διότι οι ανταγωνιστικές παραγγελίες μόνο από τις Ένοπλες Δυνάμεις δεν θα ήταν ποτέ αρκετές για να την καταστήσουν βιώσιμη, ιδιαίτερα το 2014 που θα είναι ακόμη έτος χαμηλής ανάκαμψης για την ελληνική οικονομία. Όσον αφορά τη μείωση του κόστους λειτουργίας της, εκτός από τη σημαντική μείωση του προσωπικού της, όπως προαναφέρθηκε, θα κλείσει ένα από τα εργοστάσιά της και θα μετεγκαταστήσει ένα άλλο, χωρίς, ωστόσο, απολύσεις προσωπικού. Έτσι, τα ΕΑΣ 2 θα λειτουργούν με τρία εργοστάσια.
γ) Εάν, παρ' όλα αυτά, στο τέλος του 2014 η ΕΑΣ 2 κριθεί ότι δεν είναι βιώσιμη, θα τεθεί σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία και τελικά θα κλείσει, με τις Ένοπλες Δυνάμεις να διατηρούν μόνο τον εξοπλισμό που θα είναι αναγκαίος για τη λειτουργία τους. Σημειώνεται ότι σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία έχει ήδη τεθεί και η ΕΛΒΟ.
Τα ανωτέρω συνεπάγονται ότι μέσα σε ένα έτος η ΕΑΣ 2 θα πρέπει να έχει μετατραπεί σε βιώσιμη εταιρεία με σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα και με ανταγωνιστική συμβολή στην επαρκή και ασφαλή εξυπηρέτηση των αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας. Είναι σημαντικό το ότι παρέχεται μία ακόμη ευκαιρία στη διοίκηση και το προσωπικό της να αναδείξουν την επιχειρηματικότητα και την ανταγωνιστικότητά τους και να διασφαλίσουν την επιχειρηματική παρουσία της χώρας μας και σε αυτόν τον τομέα, που είναι επίσης αναγκαία για την άμυνα και την ασφάλειά της.
Σημειώνεται ότι ανάλογη ευκαιρία για ιδιωτικοποίηση και για διεθνώς ανταγωνιστική ανάπτυξη φαίνεται να δίνεται και στη ΛΑΡΚΟ, με σύμφωνη γνώμη της τρόικας, με ειδική τροπολογία στον νόμο για την επιβολή εκ νέου του διπλού φόρου στα ακίνητα (ΕΝΦΙΑ + ΦΑΠ). Με τη ρύθμιση αυτή επεκτείνεται η ομαλή λειτουργία της ΛΑΡΚΟ και κατά το 2014, έως την οριστική ιδιωτικοποίησή της.
Η αντιμετώπιση του κοινωνικού προβλήματος της θέρμανσης των νοικοκυριών σε οικονομική δυσχέρεια δεν μπορεί να είναι η αύξηση του λαθρεμπορίου καυσίμων μέσω της μείωσης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο, αλλά μάλλον η άσκηση κατάλληλης κοινωνικής πολιτικής. Η αύξηση του αριθμού των νοικοκυριών που είχαν υποβάλει αίτηση για επίδομα θέρμανσης στα τέλη του 2013 αποδεικνύει ότι υπάρχουν πράγματι οι δυνατότητες για κάλυψη με ορθολογικό τρόπο των αναγκών των νοικοκυριών σε οικονομική δυσχέρεια. Η λύση δεν είναι η μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο, αναφέρεται.
Όπως σημειώνεται στο Δελτίο, σε πείσμα του «δεν βγαίνει», η Ελλάδα τηρεί τις δεσμεύσεις της, διασφαλίζοντας τη ροή της χρηματοδοτικής βοήθειας προς τη χώρα, που είναι εκτός αγορών. Συγκεκριμένα, εγκρίθηκε από το Eurogroup της 17ης Δεκεμβρίου 2013 η καταβολή της υπολειπόμενης δόσης από το 3ο 3μηνο 2013 ύψους € 1 δισ. στην Ελλάδα, μετά τη συμφωνία της τρόικας με την ελληνική κυβέρνηση για την εκ βάθρων αναδιάρθρωση της κρατικής εταιρείας Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ).
Επιπλέον η κυβέρνηση πέτυχε την ψήφιση από τη Βουλή και των δύο σημαντικών νόμων για τον νέο φόρο ακινήτων και για την εκλογίκευση του νομοθετικού καθεστώτος για τους πλειστηριασμούς και αναμένει τώρα την ολοκλήρωση της τρέχουσας (4ης) αξιολόγησης από την τρόικα του 2ου Προγράμματος Προσαρμογής, με στόχο να έχει ολοκληρωθεί και αυτή η αξιολόγηση έως την 27η Ιανουαρίου 2014.
Σημειώνεται ότι για την ολοκλήρωσή της τα περισσότερα προαπαιτούμενα έχουν ήδη υλοποιηθεί, ενώ ο τρόπος επίλυσης των σημαντικών εκκρεμοτήτων που ακόμη παραμένουν θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό: α) από την τελική εκτέλεση του Π2013 και από το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος που θα καταγραφεί στη χρονιά που φεύγει, καθώς και από την πορεία υλοποίησης του Π2014 στους πρώτους μήνες του 2014 και β) από τις προοπτικές που θα διαμορφωθούν ήδη από τους πρώτους μήνες του 2014, για την πορεία ανάκαμψης της οικονομίας στο έτος που έρχεται και από το 2015 και μετά.
Σε κάθε περίπτωση, με την ολοκλήρωση της τρέχουσας αξιολόγησης, θα καταβληθεί και η δόση του Δεκεμβρίου 2013, των € 4,9 δισ. (3,1 δισ. από το ESM και 1,8 δισ. από το ΔΝΤ), με την οποία θα καλυφθεί η εξυπηρέτηση των δανειακών υποχρεώσεων της χώρας από ομόλογα κυρίως έναντι ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών ύψους € 2,1 δισ. τον Ιαν. του 2014.
Στη συνέχεια, για το 1ο 3μηνο του 2014 έχει προγραμματιστεί η εκταμίευση δόσεων € 9,2 δισ. (€ 5,7 δισ. από το ESM και € 3,5 δισ. από το ΔΝΤ) για να καλυφθούν οι συσσωρευμένες λήξεις ομολόγων τον Μάιο 2014 ύψους € 9,2 δισ. (4,1 δισ. έναντι κυρίως ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών, 4,4 δισ. έναντι των ειδικών ομολόγων με τα οποία αγοράστηκαν το 2009 από το Δημόσιο οι προνομιούχες μετοχές από τις τράπεζες και € 0,7 δισ. έναντι του ΔΝΤ).
Ειδικότερα, οποιαδήποτε απόφαση για την ανανέωση ή αντικατάσταση των ειδικών ομολόγων που έχουν δοθεί στις τράπεζες για την αγορά από το Ελλ. Δημόσιο των προνομιούχων μετοχών τους θα συνεπάγεται και την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού της χώρας το 2014, που έχει εκτιμηθεί στα € 4,5 δισ. από το ΔΝΤ. Αυτό βέβαια θα συμβεί αν ο Π2014 υλοποιηθεί με πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 1,6% του ΑΕΠ και αν τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις ανέλθουν πράγματι στα προγραμματισμένο ύψος των € 3,5 δισ.
Παρέχεται μία ευκαιρία στα ΕΑΣ
Όσον αφορά τη συμφωνία για τα ΕΑΣ, σημειώνεται ότι με αυτήν τα ΕΑΣ δεν τίθενται αμέσως σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία, αλλά διατηρούν τον εξαγωγικό τους προσανατολισμό, που αποτελεί βασική προϋπόθεση επιβίωσής τους. Επιπλέον, διατηρούν ένα σημαντικό μέρος του εξειδικευμένου προσωπικού τους, ενώ το υπερβάλλον προσωπικό θα απομακρυνθεί με προγράμματα εθελουσίας εξόδου. Ειδικότερα, η συμφωνία προβλέπει τα ακόλουθα:α) Τα ΕΑΣ θα χωριστούν σε πολιτικό και σε στρατιωτικό σκέλος. Στο πολιτικό σκέλος θα μεταβιβαστούν οι υποχρεώσεις της εταιρείας, κυρίως από τις κρατικές ενισχύσεις που έχουν κριθεί παράνομες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και αυτό το σκέλος θα οδηγηθεί σε εκκαθάριση.
β) Το στρατιωτικό σκέλος (ΕΑΣ 2) θα συνεχίσει να λειτουργεί, διατηρώντας και τον εξαγωγικό του προσανατολισμό, έως το τέλος του 2014. Τότε θα κριθεί εκ νέου η βιωσιμότητα της εταιρείας. Κατά το 2014 θα επιδιωχθεί η δραστική μείωση του κόστους λειτουργίας της με μείωση του προσωπικού της στα 500 άτομα, από 818 που είναι σήμερα. Για τη μείωση του προσωπικού θα εφαρμοστεί κατάλληλο προγράμματος εθελουσίας εξόδου. Επίσης, κατά τη διάρκεια του 2014 θα επιδιωχθεί η όσο το δυνατόν ταχύτερη ανάπτυξη του κύκλου εργασιών της εταιρείας κυρίως με την ενίσχυση του εξαγωγικού της προσανατολισμού. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, διότι οι ανταγωνιστικές παραγγελίες μόνο από τις Ένοπλες Δυνάμεις δεν θα ήταν ποτέ αρκετές για να την καταστήσουν βιώσιμη, ιδιαίτερα το 2014 που θα είναι ακόμη έτος χαμηλής ανάκαμψης για την ελληνική οικονομία. Όσον αφορά τη μείωση του κόστους λειτουργίας της, εκτός από τη σημαντική μείωση του προσωπικού της, όπως προαναφέρθηκε, θα κλείσει ένα από τα εργοστάσιά της και θα μετεγκαταστήσει ένα άλλο, χωρίς, ωστόσο, απολύσεις προσωπικού. Έτσι, τα ΕΑΣ 2 θα λειτουργούν με τρία εργοστάσια.
γ) Εάν, παρ' όλα αυτά, στο τέλος του 2014 η ΕΑΣ 2 κριθεί ότι δεν είναι βιώσιμη, θα τεθεί σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία και τελικά θα κλείσει, με τις Ένοπλες Δυνάμεις να διατηρούν μόνο τον εξοπλισμό που θα είναι αναγκαίος για τη λειτουργία τους. Σημειώνεται ότι σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία έχει ήδη τεθεί και η ΕΛΒΟ.
Τα ανωτέρω συνεπάγονται ότι μέσα σε ένα έτος η ΕΑΣ 2 θα πρέπει να έχει μετατραπεί σε βιώσιμη εταιρεία με σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα και με ανταγωνιστική συμβολή στην επαρκή και ασφαλή εξυπηρέτηση των αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας. Είναι σημαντικό το ότι παρέχεται μία ακόμη ευκαιρία στη διοίκηση και το προσωπικό της να αναδείξουν την επιχειρηματικότητα και την ανταγωνιστικότητά τους και να διασφαλίσουν την επιχειρηματική παρουσία της χώρας μας και σε αυτόν τον τομέα, που είναι επίσης αναγκαία για την άμυνα και την ασφάλειά της.
Σημειώνεται ότι ανάλογη ευκαιρία για ιδιωτικοποίηση και για διεθνώς ανταγωνιστική ανάπτυξη φαίνεται να δίνεται και στη ΛΑΡΚΟ, με σύμφωνη γνώμη της τρόικας, με ειδική τροπολογία στον νόμο για την επιβολή εκ νέου του διπλού φόρου στα ακίνητα (ΕΝΦΙΑ + ΦΑΠ). Με τη ρύθμιση αυτή επεκτείνεται η ομαλή λειτουργία της ΛΑΡΚΟ και κατά το 2014, έως την οριστική ιδιωτικοποίησή της.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ο σχολιασμός επιτρέπεται μόνο σε εγγεγραμμένους χρήστες