11/11/13

Προς αλλαγή πλαισίου

Προς αλλαγή πλαισίου για τη συμμετοχή και funds στις αποκρατικοποιήσεις

του Γιώργου Ι. Δημητρομανωλάκη
Σε αλλαγή φιλοσοφίας σχετικά με την πώληση της δημόσιας περιουσίας φαίνεται να προχωράει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων μετά την αποτυχία του διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ, αλλά και μετά τη διαπίστωση ότι τους τελευταίους μήνες δεκάδες funds έχουν επενδύσει πολλά εκατομμύρια ευρώ σε ελληνικές εταιρείες, κυρίως μέσω του Χρηματιστηρίου. Το γεγονός ότι η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο αμερικανικών και ευρωπαϊκών ξένων κεφαλαίων, οδήγησε το Ταμείο στην απόφαση να αλλάξει τους όρους των διαγωνισμών και να επιτρέψει σε ξένα funds να λάβουν μέρος στους διαγωνισμούς για μια σειρά εταιρείες όπως η ΔΕΗ, τα ΕΛ.ΠΕ. κ.ά.
«Με δεδομένο ότι δεκάδες funds έχουν τοποθετηθεί σε τράπεζες και άλλες εισηγμένες μάς ενδιαφέρει αυτή τη στιγμή να επιτρέψουμε σε τέτοια κεφάλαια να αγοράσουν μετοχές κρατικών εταιρειών όπως η ΔΕΗ και τα ΕΛ.ΠΕ., αλλά και τα ακίνητα που έχουμε στην κατοχή μας», λέει στο «business stories» κορυφαίο στέλεχος του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων.
Την ίδια ώρα, πάντως, φαίνεται να παγώνει η διαδικασία του διαγωνισμού για την πώληση της ΔΕΠΑ μετά τη δυσκολία κυβέρνησης και τρόικας να βρουν λύση όσον αφορά στις οφειλές ιδιωτών προς την εταιρεία ύψους άνω των 200 εκατ. ευρώ.
Τις τελευταίες ημέρες η διοίκηση του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων υπό τον κ. Γιάννη Εμίρη ανέδειξε αυτό το μείζονος σημασίας θέμα σχετικά με τις οφειλές σε συναντήσεις που είχε με κορυφαία στελέχη της τρόικας και από κοινού οι δύο πλευρές προσπάθησαν να βρουν μια λύση.
Καταρχάς, όσον αφορά στη ΔΕΠΑ, κορυφαίος κυβερνητικός αξιωματούχος τόνισε στο «b.s.» ότι «εάν δεν βρεθεί κάποια βιώσιμη λύση, ο διαγωνισμός δεν μπορεί να επαναπροκηρυχθεί». Ο ίδιος αξιωματούχος ανέφερε ότι μία από τις λύσεις που εξετάστηκαν είναι η τρόικα να συναινέσει στην πώληση της εταιρείας με τίμημα χαμηλότερο από το οφειλόμενο ποσό και στην περίπτωση που εισπραχθούν οι οφειλές, τότε να καταβληθούν στο Ελληνικό Δημόσιο. Τα χρέη των ανεξάρτητων παραγωγών προς τη ΔΕΠΑ, τα οποία έχουν δημιουργηθεί λόγω της μη καταβολής των οφειλών του ΛΑΓΗΕ προς αυτούς, από τον Ιούνιο και μετά έχουν μειωθεί, και από περίπου 400 εκατ. έπεσαν στα περίπου 200 εκατ. ευρώ. Πρώτη πλήρωσε η ΔΕΗ, που μετά την εκταμίευση της τελευταίας δόσης του δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων κατέβαλε περί τα 200 εκατ. ευρώ στον Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς, τον ΑΔΜΗΕ. Εκείνος με τη σειρά του εξόφλησε τις ιδιωτικές εταιρείες παραγωγής ηλεκτρισμού και αυτές τον προμηθευτή τους, τη ΔΕΠΑ. Αλλά τα 200 εκατ. ευρώ χρέη παραμένουν και πάλι πολλά, και το πιθανότερο είναι ότι μέχρι να προκηρυχθεί ο νέος διαγωνισμός θα έχουν αυξηθεί.
Και μπορεί τα χρέη της ΔΕΠΑ να είναι το βασικότερο πρόβλημα ενός νέου διαγωνισμού, όμως δεν είναι το μοναδικό, καθώς το συμβόλαιο προμήθειας φυσικού αερίου με τον κύριο προμηθευτή της ΔΕΠΑ, την Gazprom, λήγει το 2016, και μέχρι  σήμερα δεν έχει ανανεωθεί. Πάντως σε περίπτωση που βρεθεί λύση στο ζήτημα των χρεών της, τότε η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ θα αλλάξει τους όρους του διαγωνισμού προκειμένου να επιτρέψει να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό, εκτός από ενεργειακές εταιρείες, και ξένα funds που επενδύουν στην ενέργεια.
ΟΛΠ και ΟΛΘ
Μάλιστα όσον αφορά στο θέμα των ακινήτων, το ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται να εγκαταλείπει το σχέδιο της τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων, καθώς πλέον εκτιμάται ότι μπορεί να επωφεληθεί από το θετικό κλίμα που επικρατεί μεταξύ των ξένων θεσμικών χαρτοφυλακίων και να προχωρήσει στη σύσταση επενδυτικής εταιρείας ακινήτων (ΑΕΕΑΠ), στην οποία θα εντάξει ορισμένα από τα κρατικά «φιλέτα». Τα στελέχη του Ταμείου αναφέρουν ότι μέσα σε λίγους μήνες ελληνικές ΑΕΕΑΠ προσέλκυσαν σοβαρό διεθνές ενδιαφέρον, όπως, για παράδειγμα, η Eurobank Properties και η Πανγαία ΑΕΕΑΠ. Οριστικές αποφάσεις βέβαια για σύσταση ΑΕΕΑΠ δεν έχουν ληφθεί, όμως εκτιμάται ότι το σχέδιο τιτλοποίησης που μέχρι πρόσφατα εμφανιζόταν ως μονόδρομος για την τόνωση των εσόδων του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων έχει πολύπλοκες διαδικασίες. Επιπρόσθετα, η τρόικα ανησυχεί καθώς οι διαγωνισμοί τόσο για τον ΟΛΠ όσο και για τον ΟΛΘ είναι άγνωστο πότε θα προκηρυχθούν, καθώς η Κομισιόν έχει στείλει μέσα σε πέντε μήνες περί τις 50 ερωτήσεις στην ελληνική πλευρά και στην κινεζική Cosco. Οι ερωτήσεις αφορούν τις νέες συμφωνίες των Κινέζων με τον ΟΛΠ, τις νέες επενδύσεις κ.λπ. Τώρα, όσον αφορά στους υπόλοιπους διαγωνισμούς και ειδικότερα για το διεθνές αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», το Ταμείο βρίσκεται σε συζητήσεις με τον έτερο μεγαλομέτοχο της εταιρείας, το καναδικό fund PSP Investments, το οποίο κατέχει το 26% των μετοχών του. Οι δύο πλευρές φαίνεται να έχουν συμφωνήσει οι Καναδοί να καταθέσουν προσφορά όταν προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο σχολιασμός επιτρέπεται μόνο σε εγγεγραμμένους χρήστες

About Me