7/10/13

«Σοκ»... Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει ως επιτηδευματίες όσους πραγματοποιούν πάνω από τρεις συναλλαγές το εξάμηνο επί των μετοχών, ομολόγων και παραγώγων

Με έναν νέο παραλογισμό επανέρχεται το οικονομικό επιτελείο χτυπώντας για ακόμη μία φορά το ελληνικό χρηματιστήριο. Μετά από τον φόρο υπεραξίας η "ομάδα" του Υπουργείου Οικονομικών "είδε" ως επιτηδευματίες αυτούς που πραγματοποιούν πάνω από τρεις συναλλαγές το εξάμηνο επί χρηματοπιστωτικών μέσων, δηλαδή σε μετοχές, ομόλογα και παράγωγα.

Τι σημαίνει αυτό; Ότι οι επιτηδευματίες αυτοί, σύμφωνα με τον νέο φορολογικό νόμο, θα πρέπει να διατηρούν βιβλίο εσόδων και εξόδων και κατά συνέπεια να ασφαλίζονται στον ΟΑΕΕ!! Μάλιστα, επειδή ο ΟΑΕΕ (Οργανισμός Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών) απαγορεύει όταν δίνει σύνταξη να εργάζεται ο συνταξιούχος, υπάρχει κίνδυνος να κοπεί η σύνταξη του επενδυτή-συνταξιούχου που κάνει πάνω από τρεις συναλλαγές το εξάμηνο

Η εκτός πραγματικότητας αυτή πρόβλεψη στο άρθρο 21 του ν. 4172/2013  θα βάλει την τελευταία ταφόπλακα στην ήδη αποδεκατισμένη εγχώρια κεφαλαιαγορά, υποστηρίζουν οι χρηματιστές και οι traders, οι οποίοι βλέπουν πλέον το Υπουργείο Οικονομικών να λειτουργεί εκτός των ορίων της πραγματικότητας φτάνοντας στο άκρο του "εχθρικού" περιβάλλοντος έναντι σε όποια προσπάθεια επιχειρηματικής ανάκαμψης.

Τι αναφέρει το Άρθρο 21 (Ν. 4172/2013)


1. Ως κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα θεωρείται το σύνολο των εσόδων από τις επιχειρηματικές συναλλαγές μετά την αφαίρεση των επιχειρηματικών δαπανών, των αποσβέσεων και των προβλέψεων για επισφαλείς απαιτήσεις. Στα έσοδα από τις επιχειρηματικές συναλλαγές περιλαμβάνονται και τα έσοδα από την πώληση των στοιχείων του ενεργητικού της επιχείρησης, καθώς και το προϊόν της εκκαθάρισής της, όπως αυτά προκύπτουν στη διάρκεια του φορολογικού έτους. Ειδικά, για τον προσδιορισμό του εισοδήματος από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα στα έσοδα από επιχειρηματικές συναλλαγές περιλαμβάνονται τα έσοδα από την παραγωγή γεωργικών, κτηνοτροφικών, δασοκομικών, υλοτομικών και αλιευτικών προϊόντων.

2. Το κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα προσδιορίζεται για κάθε φορολογικό έτος με βάση το λογαριασμό αποτελεσμάτων χρήσης, ο οποίος συντάσσεται σύμφωνα με το Ελληνικό Λογιστικό Σχέδιο και τον Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών (ΚΦΑΣ), όπως ισχύει. Σε περίπτωση που η επιχείρηση εφαρμόζει Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, το κέρδος προσδιορίζεται αποκλειστικά, σύμφωνα με τον πίνακα φορολογικών αποτελεσμάτων χρήσης.

3. Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου ως «επιχειρηματική συναλλαγή» θεωρείται κάθε μεμονωμένη ή συμπτωματική πράξη με την οποία πραγματοποιείται συναλλαγή ή και η συστηματική διενέργεια πράξεων στην οικονομική αγορά με σκοπό την επίτευξη κέρδους.

Κάθε τρεις ομοειδείς συναλλαγές που λαμβάνουν χώρα εντός ενός εξαμήνου θεωρούνται συστηματική διενέργεια πράξεων. Σε περίπτωση συναλλαγών που αφορούν ακίνητα, η περίοδος του προηγούμενου εδαφίου είναι δύο (2) έτη.

4. Kάθε προσαύξηση περιουσίας που προέρχεται από παράνομη ή αδικαιολόγητη ή άγνωστη πηγή ή αιτία θεωρείται κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα υπό τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.

Υπενθυμίζεται ότι η διάταξη αυτή δεν είναι η μόνη "εχθρική" για το ελληνικό χρηματιστήριο. Τον περασμένο Ιούλιο, νομοθετήθηκε από το κοινοβούλιο -για πολλοστή φορά- η θέσπιση φόρου υπεραξίας επί των χρηματοπιστωτικών μέσων (εισηγμένες ή μη μετοχές, ομόλογα, παράγωγα). Ο συντελεστής φορολόγησης της υπεραξίας προσδιορίσθηκε στο 15% και επιπλέον συμπεριλήφθηκε στο σχετικό άρθρο (άρθρο 42 του ν. 4172/13) η μεταφορά τυχόν ζημιάς από συναλλαγές που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια ενός έτους, σε επόμενα έτη, επ’ αόριστον.

Υπενθυμίζεται ότι το σύνολο των φορέων της ελληνικής κεφαλαιαγοράς (Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, Χρηματιστήριο, ΣΜΕΧΑ, ΕΘΕ) είχαν ταχθεί κατά της υιοθέτησης στην παρούσα χρονική στιγμή του φόρου υπεραξίας, αντιπροτείνοντας μια αύξηση του υπάρχοντος συντελεστή φόρου πωλήσεων, από 0,2% σε 0,3%, ώστε να αυξηθούν τα δημόσια έσοδα. Στα σχετικά ποσοτικά σενάρια που είχε ετοιμάσει το Χρηματιστήριο της Αθήνας για ημερήσιο τζίρο μετοχών της τάξης των 65 εκατ. ευρώ, τα έσοδα από τον αυξημένο φόρο συναλλαγών ήταν αρκετά πάνω από το 5πλάσιο των εσόδων από το φόρο υπεραξίας.

Ένας από τους βασικούς λόγους αυτής της τεράστιας διαφοράς είναι ότι ο φόρος υπεραξίας δεν μπορεί να επιβληθεί σε αλλοδαπούς επενδυτές λόγω των συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας.

Το νέο μέτρο που όπως όλα δείχνουν θα εφαρμοστεί χωρίς άλλες αναβολές από το 2014, προκαλεί έντονο προβληματισμό στις χρηματιστηριακές εταιρείες και τους επαγγελματίες της αγοράς, όχι μόνο για τις ευρύτερες επιπτώσεις που θα επιφέρει το «χαράτσι» στον όγκο των δραστηριοτήτων του αλλά και επειδή πολλές κρίσιμες λεπτομέρειες παραμένουν αδιευκρίνιστες και χρήζουν επεξηγήσεων από το υπουργείο Οικονομικών.


ΣΜΕΧΑ: Χονδροειδές λάθος να μην εξαιρούνται της επιχειρηματικής δραστηριότητας οι μεταβιβάσεις τίτλων

Χονδροειδές λάθος χαρακτηρίζει ο ΣΜΕΧΑ το γεγονός ότι στα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα δεν εξαιρούνται πράξεις που αφορούν μεταβιβάσεις τίτλων μετοχών, μεριδίων ή μερίδων σε προσωπικές εταιρείες, ομολόγων ή εντόκων γραμματίων, παραγώγων χρηματοοικονομικών προϊόντων και μεταβίβασης ολόκληρης επιχείρησης, όταν αυτές διενεργούνται από φυσικά πρόσωπα -απλούς επενδυτές δηλαδή-, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζονται ως επιχειρηματικές συναλλαγές και, συνεπώς, να φορολογούνται με το συντελεστή της επιχειρηματικής δραστηριότητας και όχι με το συντελεστή του φόρου υπεραξίας 15% των φυσικών προσώπων.

Το πλήρες κείμενο της επιστολής του ΣΜΕΧΑ έχει ως εξής:

"Προς
κ. Γιάννη Στουρνάρα
Υπουργό Οικονομικών
Νίκης 5-7
ΕΝΤΑΥΘΑ

Κοινοποίηση:
- κ. Χρήστο Σταϊκούρα, Υφυπουργό Οικονομικών
- κ. Γιώργο Μαυραγάνη, Υφυπουργό Οικονομικών

Κύριε Υπουργέ,

Στο πλαίσιο της κωδικοποίησης της φορολογικής νομοθεσίας, όπως έχει διαμορφωθεί με τον Ν.4172/23-07-2013 (η έναρξη εφαρμογής του έχει προσδιορισθεί από την 1η Ιανουαρίου του 2014) και σε συνέχεια σχετικής συνάντησης που πραγματοποιήθηκε στην ΕΧΑΕ στο τέλος Ιουλίου, στην οποία παρευρέθηκαν εκπρόσωποι όλων των φορέων της ελληνικής κεφαλαιαγοράς και ο κ. Ρεφενές ως εκπρόσωπος του Υπουργείου, σχετικά με τα θέματα που συζητήθηκαν και αφορούν τη φορολογική πολική για την ελληνική κεφαλαιαγορά, ο ΣΜΕΧΑ έχει επεξεργασθεί και προτείνει τις παρακάτω διευκρινήσεις-συμπληρώσεις στον προαναφερθέντα νόμο.

Α) Την σωστή επαναδιατύπωση του προσδιορισμού και συμψηφισμού των ζημιών που προκύπτουν από την διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης από την μεταβίβαση των τίτλων που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 42 του Ν. 4172/23-07-2013.

Οι εν λόγω τίτλοι όπως απαριθμούνται στην ανωτέρω παράγραφο είναι οι εξής:

-μετοχές σε εταιρεία εισηγμένη ή μη σε χρηματιστηριακή αγορά,
-μερίδια ή μερίδες σε προσωπικές εταιρείες,
-κρατικά ομόλογα και έντοκα γραμμάτια ή εταιρικά ομόλογα,
-παράγωγα χρηματοοικονομικά προϊόντα,
καθώς και η μεταβίβαση ολόκληρης επιχείρησης.

Η επαναδιατύπωση αφορά την παράγραφο 3 του άρθρου 42, ούτως ώστε να διευκρινίζεται σαφώς ότι φόρος επιβάλλεται επί του αλγεβρικού αθροίσματος κερδών - ζημιών σε ετήσια βάση από την μεταβίβαση των ως άνω τίτλων συνολικά, αφού αφαιρεθούν-προστεθούν έξοδα ή δαπάνες που αφορούν έκαστη συναλλαγή.

Προτείνουμε η παράγραφος 3 του άρθρου 42 να επαναδιατυπωθεί ως εξής:

«3. Ως υπεραξία νοείται το αλγεβρικό άθροισμα κερδών – ζημιών που προκύπτουν σε ετήσια βάση από συναλλαγές των περιπτώσεων της παραγράφου 1. Το κέρδος ή η ζημία του φορολογούμενου για κάθε συναλλαγή προσδιορίζεται ως η διαφορά της τιμής κτήσης που κατέβαλε ο φορολογούμενος και της τιμής πώλησης που εισέπραξε, αφού συνυπολογισθούν τυχόν δαπάνες (έξοδα, προμήθειες, τόκοι) που συνδέονται με την αγορά ή την πώληση των τίτλων.

Β) Την αναδιατύπωση της παραγράφου 4 ώστε ο προσδιορισμός της τιμής κτήσης και πώλησης τίτλων να γίνεται μέσω των αποδεικτικών εγγράφων που εκδίδει η ΕΠΕΥ ή το πιστωτικό ίδρυμα σε κάθε περίπτωση που διαμεσολαβεί ΕΠΕΥ ή πιστωτικό ίδρυμα, ανεξάρτητα αν ο τίτλος είναι εισηγμένος σε χρηματιστηριακή αγορά ή όχι. Έτσι προτείνουμε την αναδιατύπωση του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 4 ως εξής:

«4. Σε περίπτωση που οι μεταβιβαζόμενοι τίτλοι είναι εισηγμένοι σε χρηματιστηριακή αγορά, ή σε κάθε περίπτωση που διαμεσολαβεί ΕΠΕΥ ή Πιστωτικό Ίδρυμα, η τιμή κτήσης, η τιμή πώλησης και οι δαπάνες που συνδέονται με τη συναλλαγή καθορίζονται από τα δικαιολογητικά έγγραφα συναλλαγών, τα οποία εκδίδει η ΕΠΕΥ ή το πιστωτικό ίδρυμα ή όπως δηλώνονται στην εταιρεία «Ελληνικά Χρηματιστήρια Ανώνυμη Εταιρεία» (Ε.Χ.Α.Ε.) κατά την ημέρα διακανονισμού της συναλλαγής. Σε κάθε άλλη περίπτωση...[συνέχεια άρθρου]»

Γ) Επίσης στην παράγραφο 5 του άρθρου 42 εκ παραδρομής γίνεται αναφορά στην παράγραφο 2 για τον υπολογισμό της υπεραξίας αντί των ορθών 3 και 4.

Δ) Η παράγραφος 3 του άρθρου 21 που αναφέρεται στα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα, δεν εξαιρεί πράξεις που αφορούν μεταβιβάσεις τίτλων μετοχών, μεριδίων ή μερίδων σε προσωπικές εταιρείες, ομολόγων ή εντόκων γραμματίων, παράγωγων χρηματοοικονομικών προϊόντων και μεταβίβασης ολόκληρης επιχείρησης, όταν αυτές διενεργούνται από φυσικά πρόσωπα – απλούς επενδυτές- , με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζονται ως επιχειρηματικές συναλλαγές και συνεπώς να φορολογούνται με το συντελεστή της επιχειρηματικής δραστηριότητας και όχι με το συντελεστή του φόρου υπεραξίας 15% των φυσικών προσώπων.

Προτείνουμε η παράγραφος 3 του άρθρου 21 να τροποποιηθεί ως εξής:

«3. Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου ως «επιχειρηματική συναλλαγή» θεωρείται κάθε μεμονωμένη ή συμπτωματική πράξη με την οποία πραγματοποιείται συναλλαγή ή και η συστηματική διενέργεια πράξεων στην οικονομική αγορά με σκοπό την επίτευξη κέρδους, με εξαίρεση το εισόδημα των φυσικών προσώπων που προκύπτει από υπεραξία μεταβίβασης τίτλων της παραγράφου 1, του άρθρου 42 του παρόντος νόμου. Κάθε τρεις ομοειδείς συναλλαγές που λαμβάνουν χώρα εντός ενός εξαμήνου θεωρούνται συστηματική διενέργεια πράξεων. Σε περίπτωση συναλλαγών που αφορούν ακίνητα, η περίοδος του προηγούμενου εδαφίου είναι δύο (2) έτη.»

Ε) Στο άρθρο 23 που απαριθμούνται οι μη εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες δεν συμπεριλαμβάνονται οι τόκοι των ομολογιακών δανείων που εκδίδονται από ανώνυμες εταιρείες, πρακτική που εφαρμόζεται από αυτές και αποτελεί εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης νόμιμη και διαφανή φορολογικά.

Προτείνουμε το στοιχείο (α) του άρθρου 21 να τροποποιηθεί ως εξής:

«α) τόκοι από δάνεια που λαμβάνει η επιχείρηση από τρίτους, εκτός από τα τραπεζικά και ομολογιακά δάνεια που εκδίδονται από ανώνυμες εταιρείες, κατά το μέτρο που υπερβαίνουν τους τόκους που θα προέκυπταν εάν το επιτόκιο ήταν ίσο με το επιτόκιο των δανείων αλληλόχρεων λογαριασμών προς μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις, όπως αυτό αναφέρεται στο στατιστικό δελτίο οικονομικής συγκυρίας της Τράπεζας της Ελλάδος για την πλησιέστερη χρονική περίοδο πριν την ημερομηνία δανεισμού».

Τα ανωτέρω 3 σημεία έχουν ιδιαίτερη σημασία όσον αφορά την εύρυθμη και ξεκάθαρη εφαρμογή των διατάξεων που περιλαμβάνονται στον προαναφερόμενο ψηφισθέντα νόμο, ήδη έχουν δημιουργηθεί σχετικά αναπάντητα ερωτήματα σε έλληνες και ξένους επενδυτές – θεσμικούς και private funds- και στην περίπτωση που δεν συμπεριληφθούν στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο, θα δημιουργηθούν ποικίλα προβλήματα όσον αφορά την ερμηνεία των επιμέρους διατάξεων και την αντιμετώπιση τους απο τις φορολογικές αρχές.

Είμαστε στη διάθεση σας,

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΠΥΡΟΣ ΚΥΡΙΤΣΗΣ

Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ"

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο σχολιασμός επιτρέπεται μόνο σε εγγεγραμμένους χρήστες

About Me