9/12/13

Εμπλοκή με την τρόικα για τα φορολογικά του Χ.Α.


Σπ. Κυρίτσης (Πρόεδρος ΣΜΕΧΑ): «Δεν αντέχει περαιτέρω φορολόγηση το Χ.Α. – Ζητάμε συνάντηση με τρόικα 


Εμπλοκή υπήρξε με την τρόικα για τη φορολόγηση κινητών αξιών η οποία περιλαμβάνει και τις μετοχές και τις επενδύσεις γενικότερα, καθώς το θέμα της φορολογίας στο Χ.Α. ήταν να τελειώσει έως σήμερα 10 Δεκεμβρίου όμως φαίνεται πως υπάρχουν ακόμη μεγάλες διαφωνίες.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, η τρόικα διαφωνεί σε δύο κεφαλαιώδη ζητήματα σε σχέση με το φορολογικό καθεστώς σε ότι αφορά τις επενδύσεις στο χρηματιστήριο.
Η πρώτη διαφωνία έγκειται στην πρόταση του οικονομικού επιτελείου ώστε έως το ποσό των 25.000 ευρώ από κέρδη στο χρηματιστήριο να υπάρχει αφορολόγητο και από εκεί και πάνω να ισχύσει φόρος 15% επί των κερδισμένων. Η τρόικα διαφωνεί με το ύψος των 25.000 ευρώ αφορολόγητο που προτείνει το υπουργείο και έχει υπάρξει εμπλοκή.

Η δεύτερη διαφωνία έγκειται στο μεγάλο θέμα του πως θα υπολογίζεται η τιμή κτήσης μιας μετοχής, ώστε να λογαριάζεται ανάλογα με την τιμή πώλησης και τα (τυχόν) κέρδη να φορολογούνται ανάλογα και σωστά. Η πρόταση παραγόντων της αγοράς αλλά και του υπουργείου είναι να τεθεί σε ισχύ διαδικασία αναπροσαρμογής των τιμών κτήσης μετοχών, ώστε να γίνει πιο… ορθόδοξη και ρεαλιστική η φορολόγηση σε σχέση με τη τιμή πώλησης. Και τούτο διότι αν κάποιος έχει αγοράσει μια μετοχή πριν από 10 ή 15 χρόνια, σε άλλο καθεστώς στις μετοχές, με τιμές κτήσης που καμιά σχέση δεν έχουν με τη σημερινή πραγματικότητα, εύλογα θα φορολογηθεί υπέρμετρα και άδικα για κέρδη που ουσιαστικά δεν είχε.

Μέσα από συγκεκριμένο μαθηματικό τύπο και αλγόριθμο, η πρόταση του υπουργείο είναι να λαμβάνει χώρα αναπροσαρμογή της τιμής κτήσης, ώστε να συμπλεύσει με τα σύγχρονα δεδομένα της αγοράς. Η τρόικα όμως διαφωνεί κάθετα και έχει υπάρξει εμπλοκή όπως τονίζουν κύκλοι του υπουργείου οικονομικών. Πάντως, όπως τονίζουν παράγοντες της αγοράς, μέχρι το τέλος αυτής της εβδομάδας αναμένεται – είτε έτσι, είτε αλλιώς να έχει κλείσει το θέμα με το καθεστώς φορολογίας στο Χ.Α.

Σπ. Κυρίτσης (Πρόεδρος ΣΜΕΧΑ): «Δεν αντέχει περαιτέρω φορολόγηση το Χ.Α. -
Ζητάμε συνάντηση με τρόικα για τα φορολογικά θέματα του Χρηματιστηρίου

Κατηγορηματικός ότι κάθε νέα φορολόγηση συναλλαγών ή κερδών στο ελληνικό χρηματιστήριο θα έκανε σοβαρή ζημιά στην αγορά, σε μια συγκυρία που έτσι κι αλλιώς λόγω της υποβάθμισης βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο είναι ο πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ Σπύρος Κυρίτσης με δηλώσεις του στο bankingnews.gr. Ο κ. Κυρίτσης τονίζει ότι «δεν αντέχει περαιτέρω φορολόγηση το ελληνικό χρηματιστήριο σε κανένα επίπεδο, καθώς θα ήταν πλήγμα στην ελκυστικότητα και ανταγωνιστικότητας της αγοράς μας έναντι των διεθνών.
«Ειδικά», όπως χαρακτηριστικά τονίζει, «όταν πρόκειται για φόρους που δεν συναντώνται σε καμιά άλλη ευρωπαϊκή κεφαλαιαγορά»!

Για το λόγο αυτό ο ΣΜΕΧΑ έστειλε επιστολή στην τρόικα την περασμένη Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου, ενημερώνοντας για τις απόψεις του συνδέσμου, ενώ παράλληλα ζητά και συνάντηση μαζί της. Όπως τονίζει ο κ. Κυρίτσης «θέλουμε να ενημερώσουμε από πρώτο χέρι τους ιθύνοντες της τρόικα για την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά». Η επιστολή που εστάλη στην τρόικα είναι η ίδια που στις 7 Οκτωβρίου είχε σταλθεί στον υπουργό Οικονομικών και στους υφυπουργούς Σταικούρα και Μαυραγάνη.

Το πλήρες κείμενο της επιστολής του ΣΜΕΧΑ στην τρόικα έχει ως εξής: 

Στο πλαίσιο της κωδικοποίησης της φορολογικής νομοθεσίας, όπως έχει διαμορφωθεί με τον Ν.4172/23-07-2013 (η έναρξη εφαρμογής του έχει προσδιορισθεί από την 1η Ιανουαρίου του 2014) και σε συνέχεια σχετικής συνάντησης που πραγματοποιήθηκε στην ΕΧΑΕ στο τέλος Ιουλίου, στην οποία παρευρέθηκαν εκπρόσωποι όλων των φορέων της ελληνικής κεφαλαιαγοράς και ο κ. Ρεφενές ως εκπρόσωπος του Υπουργείου, σχετικά με τα θέματα που συζητήθηκαν και αφορούν τη φορολογική πολική για την ελληνική κεφαλαιαγορά, ο ΣΜΕΧΑ έχει επεξεργασθεί και προτείνει τις παρακάτω διευκρινίσεις-συμπληρώσεις στον προαναφερθέντα νόμο.

Α) Τη σωστή επαναδιατύπωση του προσδιορισμού και συμψηφισμού των ζημιών που προκύπτουν από τη διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης από τη μεταβίβαση των τίτλων που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 42 του Ν. 4172/23-07-2013.
Οι εν λόγω τίτλοι όπως απαριθμούνται στην ανωτέρω παράγραφο είναι οι εξής:
-μετοχές σε εταιρεία εισηγμένη ή μη σε χρηματιστηριακή αγορά,
-μερίδια ή μερίδες σε προσωπικές εταιρείες,
-κρατικά ομόλογα και έντοκα γραμμάτια ή εταιρικά ομόλογα,
-παράγωγα χρηματοοικονομικά προϊόντα,
καθώς και η μεταβίβαση ολόκληρης επιχείρησης.

Η επαναδιατύπωση αφορά την παράγραφο 3 του άρθρου 42, ούτως ώστε να διευκρινίζεται σαφώς ότι φόρος επιβάλλεται επί του αλγεβρικού αθροίσματος κερδών – ζημιών σε ετήσια βάση από τη μεταβίβαση των ως άνω τίτλων συνολικά, αφού αφαιρεθούν-προστεθούν έξοδα ή δαπάνες που αφορούν έκαστη συναλλαγή.
Προτείνουμε η παράγραφος 3 του άρθρου 42 να επαναδιατυπωθεί ως εξής:
«3. Ως υπεραξία νοείται το αλγεβρικό άθροισμα κερδών - ζημιών που προκύπτουν σε ετήσια βάση από συναλλαγές των περιπτώσεων της παραγράφου 1. Το κέρδος ή η ζημία του φορολογούμενου για κάθε συναλλαγή προσδιορίζεται ως η διαφορά της τιμής κτήσης που κατέβαλε ο φορολογούμενος και της τιμής πώλησης που εισέπραξε, αφού συνυπολογισθούν τυχόν δαπάνες (έξοδα, προμήθειες, τόκοι) που συνδέονται με την αγορά ή την πώληση των τίτλων.
Β) Την αναδιατύπωση της παραγράφου 4 ώστε ο προσδιορισμός της τιμής κτήσης και πώλησης τίτλων να γίνεται μέσω των αποδεικτικών εγγράφων που εκδίδει η ΕΠΕΥ ή το πιστωτικό ίδρυμα σε κάθε περίπτωση που διαμεσολαβεί ΕΠΕΥ ή πιστωτικό ίδρυμα, ανεξάρτητα αν ο τίτλος είναι εισηγμένος σε χρηματιστηριακή αγορά ή όχι. Έτσι προτείνουμε την αναδιατύπωση του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 4 ως εξής:
«4. Σε περίπτωση που οι μεταβιβαζόμενοι τίτλοι είναι εισηγμένοι σε χρηματιστηριακή αγορά, ή σε κάθε περίπτωση που διαμεσολαβεί ΕΠΕΥ ή Πιστωτικό Ίδρυμα, η τιμή κτήσης, η τιμή πώλησης και οι δαπάνες που συνδέονται με τη συναλλαγή καθορίζονται από τα δικαιολογητικά έγγραφα συναλλαγών, τα οποία εκδίδει η ΕΠΕΥ ή το πιστωτικό ίδρυμα ή όπως δηλώνονται στην εταιρεία Ελληνικά Χρηματιστήρια Ανώνυμη Εταιρεία (Ε.Χ.Α.Ε.) κατά την ημέρα διακανονισμού της συναλλαγής. Σε κάθε άλλη περίπτωση…[συνέχεια άρθρου]».
Γ) Επίσης στην παράγραφο 5 του άρθρου 42 εκ παραδρομής γίνεται αναφορά στην παράγραφο 2 για τον υπολογισμό της υπεραξίας αντί των ορθών 3 και 4.
Δ) Η παράγραφος 3 του άρθρου 21 που αναφέρεται στα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα δεν εξαιρεί πράξεις που αφορούν μεταβιβάσεις τίτλων μετοχών, μεριδίων ή μερίδων σε προσωπικές εταιρείες, ομολόγων ή εντόκων γραμματίων, παράγωγων χρηματοοικονομικών προϊόντων και μεταβίβασης ολόκληρης επιχείρησης, όταν αυτές διενεργούνται από φυσικά πρόσωπα - απλούς επενδυτές-, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζονται ως επιχειρηματικές συναλλαγές και συνεπώς να φορολογούνται με το συντελεστή της επιχειρηματικής δραστηριότητας και όχι με το συντελεστή του φόρου υπεραξίας 15% των φυσικών προσώπων.
Προτείνουμε η παράγραφος 3 του άρθρου 21 να τροποποιηθεί ως εξής:
«3. Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου ως επιχειρηματική συναλλαγή θεωρείται κάθε μεμονωμένη ή συμπτωματική πράξη με την οποία πραγματοποιείται συναλλαγή ή και η συστηματική διενέργεια πράξεων στην οικονομική αγορά με σκοπό την επίτευξη κέρδους, με εξαίρεση το εισόδημα των φυσικών προσώπων που προκύπτει από υπεραξία μεταβίβασης τίτλων της παραγράφου 1, του άρθρου 42 του παρόντος νόμου. Κάθε τρεις ομοειδείς συναλλαγές που λαμβάνουν χώρα εντός ενός εξαμήνου θεωρούνται συστηματική διενέργεια πράξεων. Σε περίπτωση συναλλαγών που αφορούν ακίνητα, η περίοδος του προηγούμενου εδαφίου είναι δύο (2) έτη».
Ε) Στο άρθρο 23 που απαριθμούνται οι μη εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες δεν συμπεριλαμβάνονται οι τόκοι των ομολογιακών δανείων που εκδίδονται από ανώνυμες εταιρείες, πρακτική που εφαρμόζεται από αυτές και αποτελεί εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης νόμιμη και διαφανή φορολογικά.
Προτείνουμε το στοιχείο (α) του άρθρου 21 να τροποποιηθεί ως εξής:
«α) Tόκοι από δάνεια που λαμβάνει η επιχείρηση από τρίτους, εκτός από τα τραπεζικά και ομολογιακά δάνεια που εκδίδονται από ανώνυμες εταιρείες, κατά το μέτρο που υπερβαίνουν τους τόκους που θα προέκυπταν εάν το επιτόκιο ήταν ίσο με το επιτόκιο των δανείων αλληλόχρεων λογαριασμών προς μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις, όπως αυτό αναφέρεται στο στατιστικό δελτίο οικονομικής συγκυρίας της Τράπεζας της Ελλάδος για την πλησιέστερη χρονική περίοδο πριν την ημερομηνία δανεισμού».
Τα ανωτέρω 3 σημεία έχουν ιδιαίτερη σημασία όσον αφορά την εύρυθμη και ξεκάθαρη εφαρμογή των διατάξεων που περιλαμβάνονται στον προαναφερόμενο ψηφισθέντα νόμο, ήδη έχουν δημιουργηθεί σχετικά αναπάντητα ερωτήματα σε Έλληνες και ξένους επενδυτές - θεσμικούς και private funds- και στην περίπτωση που δεν συμπεριληφθούν στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο θα δημιουργηθούν ποικίλα προβλήματα όσον αφορά την ερμηνεία των επιμέρους διατάξεων και την αντιμετώπισή τους από τις φορολογικές αρχές.
Είμαστε στη διάθεσή σας,
Ο Πρόεδρος Σπύρος Κυρίτσης
Ο αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας Παναγιώτης Χριστόπουλος

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο σχολιασμός επιτρέπεται μόνο σε εγγεγραμμένους χρήστες

About Me