Η διαγραφή των χρεών είναι βασικό στοιχείο της συμφωνίας εξυγίανσης της ΝΕΛ, αλλά δεν είναι το μόνο. Η συμφωνία περιλαμβάνει σειρά ενεργειών που θα πρέπει να πραγματοποιήσει ο Όμιλος προκειμένου να ορθοποδήσει οικονομικά και να σταματήσει να γράφει ζημίες.


Μόλις καθαρογραφεί η απόφαση, η ΝΕΛ θα βάλει στο ταμείο της περίπου 1,5 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για χρηματοδότηση που θα προέλθει από την Τράπεζα Πειραιώς. Είναι υποχρέωση της Τράπεζας που απορρέει από τη συμφωνία τής ΝΕΛ με τη Millennium Bank (που έχει απορροφηθεί από την Πειραιώς).

Tο ποσό αυτό θα βελτιώσει αισθητά τη ρευστότητα της ΝΕΛ. Εκτιμούμε πως αποτέλεσμα θα είναι τα κεφάλαια αυτά να επιτρέψουν στον Όμιλο να προμηθεύεται χωρίς προβλήματα καύσιμα για τα πλοία του. Συνεπώς, θα μειωθούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά μας στην εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών.


Σε ό,τι αφορά στα οικονομικά μεγέθη του Ομίλου, θα υπάρξει μια θεαματική αλλαγή. Σήμερα ο Όμιλος έχει αρνητικά κεφάλαια κατά 79 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι έχει αναλώσει το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων και επιπλέον 79 εκατ. ευρώ. Η διαγραφή των χρεών θα κάνει θετικά τα κεφάλαια του Ομίλου.

Η μετοχή τής ΝΕΛ που τις προηγούμενες ημέρες κινούνταν μεταξύ των 0,02 και των 0,04 ευρώ, θα αποκτήσει πραγματική αξία. Ήδη από την Πέμπτη η μετοχή καταγράφει υψηλά ποσοστά ανάκαμψης που ανέρχονται κοντά στο 20% ανά συνεδρίαση.

Το σύνολο των χρεών τής ΝΕΛ αναμένεται να περιοριστεί κοντά στα 20 εκατ. ευρώ. Ποσό που μπορεί να εξυπηρετηθεί από έναν όμιλο που έχει τζίρο από 50 έως 60 εκατ. ευρώ το χρόνο.

Πρόθεσή του είναι να αποφύγει την αγορά νέων πλοίων και θα ακολουθήσει την τακτική του εφοπλισμού. Δηλαδή θα ναυλώνει πλοία προκειμένου να εξυπηρετήσει τις ακτοπλοϊκές γραμμές στις οποίες θα δραστηριοποιηθεί.
Σύμφωνα με το σχέδιο εξυγίανσης, πρόθεση της ΝΕΛ είναι θα συνεχίσει να δραστηριοποιείται στις άγονες γραμμές για τις οποίες έχει πολυετείς συμβάσεις με το Ελληνικό Δημόσιο και παράλληλα θα δραστηριοποιηθεί στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη.
Πέρα όμως από αυτά που προβλέπονται στο σχέδιο εξυγίανσης, ο Όμιλος αναμένεται να αξιοποιήσει τη θετική οικονομική του κατάσταση για να προσελκύσει νέα κεφάλαια. Γι’ αυτό και αναμένουμε τους επόμενους μήνες η ΝΕΛ να προχωρήσει σε αύξηση κεφαλαίου.
Επί τάπητος αναμένεται να τεθούν και δύο άλλοι σχεδιασμοί. Ο πρώτος αφορά στη συγχώνευση της ΝΕΛ με κάποιον από τους μεγάλους ακτοπλοϊκούς ομίλους της χώρας. Με βάση τα νέα δεδομένα, η ΝΕΛ δε θα είναι ο φτωχός συγγενής, αλλά ο επικυρίαρχος.
Το δεύτερο σενάριο θέλει την είσοδο στη ΝΕΛ ενός εκ των μεγάλων ακτοπλοϊκών ομίλων που δραστηριοποιούνται στη Μεσόγειο.
Είτε στη μία είτε στην άλλη περίπτωση, η ΝΕΛ θα έχει τις προϋποθέσεις να παίξει καθοριστικό ρόλο στις εξελίξεις στο Αιγαίο.
Όταν θα διαμορφωθεί το νέο σχήμα, πιθανότατα η διοίκηση της ΝΕΛ θα χτυπήσει νέες ακτοπλοϊκές γραμμές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ίσως τότε να ενεργοποιήσει το σχεδιασμό για την κατασκευή νέου πλοίου, φιλικού στο περιβάλλον, που πιθανότατα δε θα χρησιμοποιεί ως καύσιμη ύλη το πετρέλαιο.
Τα εμπόδια
Οι ανταγωνιστές τής ΝΕΛ δε θα μείνουν με σταυρωμένα τα χέρια. Μπορεί να έχασαν τη δικαστική μάχη στο Εφετείο Βορείου Αιγαίου, αλλά είναι βέβαιο πως θα συνεχίσουν να βάζουν εμπόδια στους σχεδιασμούς του Ομίλου. Άλλωστε, αυτό κάνουν όλοι οι ακτοπλοϊκοί όμιλοι από τη στιγμή που έσπασε το καμποτάζ.
Μεγάλος κίνδυνος για τη ΝΕΛ είναι η πρόθεση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου να «σπάσει» τις πολυετείς συμβάσεις για τις άγονες γραμμές. Από αυτού του τύπου τις συμβάσεις η ΝΕΛ εισπράττει σε ετήσια βάση περί τα 20 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του τζίρου της. Η διοίκηση του Ομίλου θεωρεί πως δεν μπορούν να σπάσουν οι συμβάσεις, ωστόσο εκτιμούμε πως κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει αυτό το ενδεχόμενο αν όντως αποτελεί πολιτική επιλογή του Υπουργείου.