Eνα εκχιονιστικό όχημα, που οδηγούσε άνδρας υπό την επήρεια αλκοόλ
(όπως ειπώθηκε) και ο οποίος επέζησε, βρέθηκε στον διάδρομο απογείωσης
του ιδιωτικού Falcon του επικεφαλής της γαλλικής πετρελαϊκής εταιρείας
Total, Κριστόφ ντε Μαρζερί στο αεροδρόμιο Βνούκοβο της Μόσχας τη νύχτα.
Μέσα στην ομίχλη ο πιλότος, που είχε ήδη ξεκινήσει την απογείωση, δεν
μπόρεσε να αντιδράσει: η μία ρόδα του αεροπλάνου χτύπησε στο
εκχιονιστικό και το αεροπλάνο συνετρίβη. Τυλίχτηκε στις φλόγες με
αποτέλεσμα να σκοτωθεί ο Μαρζερί και το τριμελές πλήρωμα του αεροπλάνου.Στον πύργο ελέγχου, στο μεταξύ, την απογείωση συντόνιζε η 24χρονη δόκιμη ελέγκτρια εναέριας κυκλοφορίας Σβετλάνα Κριβσούν υπό την επίβλεψη του προϊσταμένου της Αλεξάντερ Κρουγκλόφ, οι οποίοι και ισχυρίζονται ότι ο αεροδιάδρομος ήταν «καθαρός» όταν ξαφνικά εμφανίστηκε το εκχιονιστικό χωρίς να έχει πάρει σχετική εντολή από πουθενά. Τόσο η Κριβσούν όσο και ο Κρουγκλόφ τέθηκαν σε κατ' οίκον κράτηση, ενώ συνελήφθησαν ο επικεφαλής της υπηρεσίας καθαρισμού των διαδρόμων τροχοδρόμησης του αεροδρομίου και ο υπεύθυνος για τον έλεγχο των πτήσεων. Επίσης, παραιτήθηκαν ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του αεροδρομίου και ο αναπληρωτής του.
Ετσι περιγράφονται από τις Αρχές οι συνθήκες του ατυχήματος που οδήγησε σε τραγικό θάνατο τον «Mr Total» και θα μπορούσαν να είχαν βγει κατευθείαν από τις σελίδες κατασκοπευτικού μυθιστορήματος τη χρονική στιγμή μάλιστα που οι σχέσεις Δύσης - Ρωσίας περνούν ξανά από ψυχροπολεμική φάση εξαιτίας της κρίσης στην Ανατολική Ουκρανία.
Στην πραγματικότητα όμως, πολλά στοιχεία περιπλέκουν την υπόθεση του θανάτου του επικεφαλής της Total. Δεδομένου δε ότι επρόκειτο για άνθρωπο που εξέφραζε με τολμηρό τρόπο τις απόψεις του -ήταν αυτός που τόλμησε πριν από τρεις μήνες να προφέρει αυτό που όλοι μέχρι τότε στον κόσμο των πετρελαίων εκτός ΗΠΑ σκέφτονταν, αλλά δεν έλεγαν: «Δεν υπάρχει κανένας λόγος να πληρώνεται σε δολάρια το πετρέλαιο»- αλλά κι ότι ήταν και πιστός φίλος της Ρωσίας καθώς θεωρούσε ότι η Ευρώπη θα πρέπει να σταματήσει να σκέφτεται την απεξάρτησή της από το ρωσικό αέριο και να εστιάσει στους τρόπους που η μεταφορά αυτή θα γίνει ασφαλέστερη, το μυστήριο γύρω από το θάνατό του πυκνώνει.
Και πυκνώνει ακόμα περισσότερο μετά τους ισχυρισμούς του 63χρονου οδηγού Βλαντιμίρ Μαρτινένκο ότι δεν ήταν μεθυσμένος και ότι πρόκειται για σκευωρία. Δήλωσε στη ρωσική τηλεόραση ότι έχασε τον προσανατολισμό του λίγο πριν από τη σύγκρουση με το ιδιωτικό αεροσκάφος. «Δεν ήξερα ότι μπήκα στον αεροδιάδρομο» είπε.
Ο δικηγόρος του, Αλεξάντρ Καραμπάνοφ, δήλωσε πως ο πελάτης του πάσχει από χρόνια καρδιακή ανεπάρκεια και δεν ήταν μεθυσμένος τη στιγμή του δυστυχήματος. «Δεν πίνει ποτέ, αυτό μπορεί να επιβεβαιωθεί από την οικογένειά του, όπως και από τους γιατρούς» δήλωσε, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Ιντερφάξ. «Τη στιγμή του δυστυχήματος ήταν εντελώς νηφάλιος», τόνισε ο δικηγόρος.
Επενδύσεις στη Ρωσία
Οι σχέσεις της Total με τη Ρωσία είναι ιδιαίτερα στενές και μάλιστα ο Ντε Μαρζερί, προσωπικός φίλος του προέδρου Φρανσουά Ολάντ και υπέρμαχος της ενεργειακής πολιτικής της Ρωσίας, επέστρεφε στο Παρίσι έπειτα από συνάντηση που είχε με τον Ρώσο πρωθυπουργό Ντμίτρι Μεντβέντεφ με θέμα τις ξένες επενδύσεις.
Η Total, τέταρτη σε όγκο παραγωγής παγκοσμίως, δραστηριοποιείται στη Ρωσία πάνω από 20 χρόνια. Το 2013, ο όγκος παραγωγής της εταιρείας έφτασε τα 207.000 βαρέλια την ημέρα. Τα επόμενα χρόνια, ο βαθμός συμμετοχής της εταιρείας στον τομέα πετρελαίου και φυσικού αερίου της Ρωσίας επρόκειτο να αυξηθεί. Στη βάση μιας κοινοπραξίας με τη Lukoil, η εταιρεία σχεδίαζε να συμμετάσχει στην εκμετάλλευση του πετρώδους κοιτάσματος Μπαζένοβσκαγια της Δυτικής Σιβηρίας. Θα ήταν το πρώτο πρόγραμμα εξόρυξης σχιστολιθικού πετρελαίου στην ιστορία της Total. Πιο ενεργή συμμετοχή είχε η εταιρεία στα προγράμματα φυσικού αερίου. Σε αυτήν ανήκει το 18% των μετοχών του μεγαλύτερου ανεξάρτητου παραγωγού φυσικού αερίου Novatek και το 20% στο κοινό με αυτή πρόγραμμα Yamal LNG.
Επίσης, η Total είχε επενδύσει 350 εκατ. δολάρια στο κοίτασμα φυσικού αερίου Στόκμαν. Σύμφωνα πάντως με τον αντιπρόεδρο της Total για την Ηπειρωτική Ευρώπη και την Ασία, Μισέλ Μπορέλ, ο γαλλικός όμιλος θα συνεχίσει την πορεία συνεργασίας: «Η στρατηγική της Total όσον αφορά τις σχέσεις με τη Ρωσία θα παραμείνει αμετάβλητη και η εταιρεία θα συνεχίσει τα έργα που έχουν ξεκινήσει επί Ντε Μαρζερί», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Τον φώναζαν «Μεγάλο Μουστάκι»
Φίλος του Ολάντ και εχθρός του Σαρκοζί
Διάσημος για το μουστάκι του (τον αποκαλούσαν «Μεγάλο Μουστάκι»), ανεξάρτητος χαρακτήρας που δεν μασούσε τα λόγια του, ο 63χρονος Κριστόφ ντε Μαρζερί ήταν από τις πιο αναγνωρίσιμες φιγούρες της πετρελαϊκής βιομηχανίας.
Γόνος της οικογένειας παραγωγών σαμπάνιας Taittinger και γέννημα-θρέμμα της Total, ξεκίνησε εκεί την καριέρα του, αμέσως μετά τις σπουδές του, το 1974. Του άρεσε μάλιστα να δηλώνει ότι προτίμησε την Total «αποκλειστικά για τον λόγο ότι ήταν η πλησιέστερη επιχείρηση στο σπίτι του».
Στην κορυφή από το 2010
Αφού πέρασε από όλα τα κλιμάκια της ιεραρχίας της εταιρείας, έγινε διευθύνων σύμβουλος το 2007 και το 2010 ανέλαβε και την προεδρία του κολοσσού και η είδηση για τον θάνατό του βύθισε στο πένθος τον επιχειρηματικό και τον πολιτικό κόσμο της Γαλλίας.
Η «Libetation» έγραψε για τον θάνατό του: «Ηταν πιο ισχυρός από έναν πρόεδρο κράτους και συγχρόνως απίστευτα ανθρώπινος. Είναι αυτό το διπλό χαρακτηριστικό του που καθιστά τον θάνατό του ένα θλιβερό επεισόδιο στη γαλλική, ευρωπαϊκή ακόμα και παγκόσμια πολιτικοοικονομική σκηνή».
Ηταν «κάποιος που ήταν πράγματι ταυτόχρονα προσηνής, φιλικός, με έντονη την αίσθηση ενός εγκάρδιου χιούμορ. Οταν είχε κάτι να πει δεν μασούσε τα λόγια του», είπε γι' αυτόν ο Ζεράρ Μεστραλέ, πρόεδρος της GDF Suez.
Πατέρας τριών παιδιών, δεν έκρυψε ποτέ την αντιπάθειά του για τον Νικολά Σαρκοζί και, αντίθετα, τη στενή του σχέση με τον νυν πρόεδρο Φρανσουά Ολάντ.
ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΚΑΤΣΑΡΟΥ
katsarou@pegasus.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ο σχολιασμός επιτρέπεται μόνο σε εγγεγραμμένους χρήστες