23/7/14

Στο 1 δισ. ευρώ η αξία της νέας σύμβασης ΟΛΠ - Cosco

  • Τετάρτη, Ιουλ 23 2014
Μεταξύ 860 εκατ. ευρώ και 1,084 δισ. ευρώ σε παρούσα αξία αποτιμάται η νέα σύμβαση του φιλικού διακανονισμού του ΟΛΠ με την Cosco, για την οποία η Κομισιόν άναψε το πράσινο φως το βράδυ της Δευτέρας.

Για να γίνει αντιληπτό το όφελος, σήμερα η καθαρή παρούσα αξία της τρέχουσας σύμβασης μεταξύ των δύο πλευρών ανέρχεται στα 600 εκατ. ευρώ.

Τα νούμερα που προέρχονται από αποτίμηση των οίκων Ernst &Young και PWC, περιλαμβάνονται στην πρόσφατη αλληλογραφία της ελληνικής πλευράς με τις γενικές διευθύνσεις της Κομισιόν, που έπειτα από ένα σχεδόν χρόνο, και αλλεπάλληλες παρεμβάσεις του υπουργού Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτη, άνοιξε προχθές το δρόμο για την έγκριση του φιλικού διακανονισμού.

Τα 860 εκατ. ευρώ έχουν υπολογιστεί με βάση το "απαισιόδοξο σενάριο". Δηλαδή ότι η εμπορευματική κίνηση στο λιμάνι του Πειραιά θα κινηθεί στη διάρκεια της 30ετούς σύμβασης σε χαμηλά και μεσαία επίπεδα καθώς στην Αν. Μεσόγειο θα δημιουργηθούν νέα ανταγωνιστικά terminals, κ.οκ.

Στον αντίποδα, τα 1.084 δισ. ευρώ αφορούν το "αισιόδοξο" σενάριο. Δηλαδή ότι ο Πειραιάς θα συνεχίσει να αναπτύσσεται μέχρι το 2044 με τους σημερινούς γοργούς ρυθμούς, και ότι η δρομολογούμενη επένδυση της Cosco των 230 εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή του δυτικού τμήματος του εμπορικού λιμένα, θα ανεβάσει τη δυναμικότητα του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού από τα 3,2 στα 6,2 έξι εκατομμύρια TEU. 

Σε μια τέτοια περίπτωση από το 3ο μεγαλύτερο λιμάνι στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων που είναι σήμερα στη Μεσόγειο, θα φτάσει σε μερικά χρόνια να είναι το 1ο.

Τα μεγάλα πλοία της Maersk

"Κλειδί" της υπόθεσης είναι ότι με την αναβάθμιση της προβλήτας ΙΙΙ θα επιτραπεί ο ελλιμενισμός στον Πειραιά των νέων μεγάλων πλοίων της κορυφαίας εταιρείας παγκοσμίως, της δανέζικης Maersk, χωρητικότητας 15.000-18.000 κιβωτίων. Σήμερα, τέτοια πλοία δεν μπορούν να ελλιμενισθούν στον Πειραιά. Καταφτάνουν πλοία χωρητικότητας μόνο μέχρι 12.000 κιβωτίων.

Σημειωτέον ότι το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων κάθε λιμανιού, και συγκεκριμένα το 85%, προέρχεται από το σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, και όχι από την ακτοπλοΐα ή την κρουαζιέρα.
Εννοείται επομένως ότι όσο μεγαλώνει το λιμάνι, αυξάνεται και η αξία του. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο δεύτερος μεγαλύτερος μετά το ΤΑΙΠΕΔ (κατέχει το 74%) του ΟΛΠ, η Lansdowne Partners International Limited (κατέχει το 8,41%), εκτίμησε πρόσφατα ότι με τη νέα σύμβαση, η αξία του οργανισμού εκτινάσσεται στα επίπεδα των 1,8-2 δισ. ευρώ.

Μια άλλη παράμετρος της νέας σύμβασης ΟΛΠ-Cosco σχετίζεται με το ευρύτερο κινεζικό ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Ελλάδα, όπως έκανε σαφές και στην επίσκεψή του τον Ιούνιο στην Αθήνα ο Πρωθυπουργός της χώρας Λι Κετσιάνγκ.

Το λιμάνι θεωρείται κομβικής σημασίας για την ελληνοκινεζική συνεργασία καθώς το Πεκίνο έχει διαμηνύσει επανειλημμένως προς την κυβέρνηση ότι η αναβάθμιση της εδώ παρουσίας της Cosco θα αποτελέσει πρόκριμα για περαιτέρω κινήσεις. Δηλαδή επενδύσεις σε υποδομές, τουρισμό, ακίνητα, ενέργεια, μεταφορές, βιομηχανία, τουρισμό.

Η Ελλάδα από γεωγραφική σύμπτωση και γεωπολιτική συγκυρία έχει τελικά πολύ σημαντική - για το μικρό της μέγεθος - θέση στο κινεζικό business plan. Ο Πειραιάς, 3ο μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και με τη μεγαλύτερη αύξηση από πλευράς όγκου παγκοσμίως (στοιχεία 2012), έχει όλες τις προοπτικές να καταστεί τα επόμενα δύο - τρία χρόνια το νούμερο ένα στη Μεσόγειο.
Το μεγάλο του πλεονέκτημα του Πειραιά είναι ότι οι κινεζικές εταιρείες κερδίζουν ακόμη και επτά ημέρες ταξίδι όταν ξεφορτώσουν στο ελληνικό λιμάνι αντί σε κάποιο της Βόρειας Ευρώπης. Τόσο ο Πειραιάς όσο και τα αεροδρόμια που έχουν βάλει στο μάτι εξυπηρετούν αυτόν ακριβώς τον σκοπό.

Ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη

Εκείνο όμως που έχει περάσει στα "ψιλά" είναι ότι οι Κινέζοι ενδιαφέρονται και για τη ναυπηγοεπισκευή λόγω του αυξανόμενου αριθμού κατάπλου πλοίων της Cosco στον Πειραιά.
Παρότι η τελευταία έχει στην "ομπρέλα" της μια από τις μεγαλύτερες ναυπηγικές βιομηχανίες στην Κίνα, εντούτοις δεν διαθέτει στην Ευρώπη επισκευαστική βάση σε αντίθεση με πολλά ναυπηγεία, ιδίως από την ανταγωνίστριά της στον συγκεκριμένο τομέα Κορέα.

Η δημιουργία μιας τέτοιας βάσης στον Πειραιά θα δώσει άλλη δυναμική στη ναυπηγική της βιομηχανία καθώς δεν θα χρειάζεται να έρχονται συνεργεία από την Ασία. Το ίδιο ενδιαφέρον ισχύει και για την κρουαζιέρα, γεγονός που συνδυάζεται με το αυξανόμενο τουριστικό ρεύμα από την Κίνα.

πηγή: www.tanea.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο σχολιασμός επιτρέπεται μόνο σε εγγεγραμμένους χρήστες

About Me