Και εκτός της ΕΕ θα πρέπει να στρέψουν το βλέμμα τους οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, καθώς μεγάλες και δυναμικές αγορές, π.χ, της Λατινικής Αμερικής και της Ασίας, που μέχρι πρότινος έδειχναν να βρίσκονται «εκτός εμβέλειας» για τους ‘Ελληνες επιχειρηματίες, σήμερα μπορούν να προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες.
Με βάση μελέτη του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), πέραν της ΕΕ, η οποία απορροφά τη μερίδα του λέοντος των εξαγόμενων ελληνικών προϊόντων, οι αγορές στις οποίες θα πρέπει να στραφούν στρατηγικά οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις είναι έξι αναπτυσσόμενες (Κίνα, Βραζιλία, Ινδία, Ρωσία, Τουρκία και Νότια Κορέα) και δύο ανεπτυγμένες (ΗΠΑ και Ιαπωνία).
Τη μελέτη, που εκπονήθηκε από κοινού με το στέλεχος του ΣΕΒΕ, Μαρία Κεχαγιά, παρουσίασε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του Συνδέσμου, δρ Αναστάσιος Αλεξανδρίδης, κατά την ομιλία του στο 39ο φόρουμ του ΙΑΤΤΟ- Export Summit II, το οποίο διοργανώνει στη Θεσσαλονίκη ο φορέας.
Αυξάνονται οι ελληνικές εξαγωγές προς τις αγορές-στόχους
Ποια είναι η κατάσταση στις αγορές αυτές σήμερα; Σύμφωνα με τον δρα Αλεξανδρίδη, οι ελληνικές εξαγωγές προς Κίνα, Βραζιλία, Ινδία, Ρωσία, Τουρκία και Νότια Κορέα, έφτασαν πέρυσι να αντιστοιχούν στο 15% των συνολικών ελληνικών πωλήσεων στο εξωτερικό, από 7% το 2003, με την Ινδία να κρατάει τα “σκήπτρα” της μεγαλύτερης αύξησης για το 2012 (+101%, σε σχέση το 2011), ακολουθούμενη από τη Νότια Κορέα (+71%).
Και αυτό, παρότι κάποιες από τις αγορές αυτές παραμένουν «απαγορευμένες» για πολλά ελληνικά προϊόντα, καθώς οι επιχειρήσεις δεν τα έχουν ακόμη πιστοποιήσει με βάση τους εσωτερικούς κανονισμούς και προδιαγραφές κάθε χώρας.
Βέβαια, όπως διευκρίνισε ο δρ Αλεξανδρίδης, η μεγάλη άνοδος που σημειώνεται από το 2010 και μετά προς τις έξι χώρες συνδέεται κατά κύριο λόγο με τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων προς την Τουρκία. Ούτως η άλλως, όμως, ακόμη και αν αυτός ο παράγοντας παραβλεφθεί, η τάση παραμένει έντονα ανοδική.
Κλάδοι με πλεονεκτήματα ανά χώρα
Σε ό,τι αφορά τους επιμέρους κλάδους, το βάρος πρέπει να δοθεί –όπως είπε- σε τομείς με συγκριτικά πλεονεκτήματα, που σήμερα σε μεγάλο βαθμό δεν αξιοποιούν στο έπακρον τις δυνατότητές τους, και συγκεκριμένα: στα μη επεξεργασμένα δέρματα, δέρματα και γούνες, τα ζωικά ή φυτικά λίπη και έλαια, τα τρόφιμα-ποτά, τον καπνό, την ένδυση, τα μη μεταλλικά ορυκτά, τα ορυκτά καύσιμα, τα ζώντα ζώα και ζωικά προίόντα, τα λαχανικά και φρέσκα φρούτα, τα βασικά μέταλλα και τα χημικά-πλαστικά.
Πώς όμως κατανέμονται ανά κλάδοι οι δυνατότητες επέκτασης στις οκτώ αγορές;
Σύμφωνα με τη μελέτη του ΣΕΒΕ, σε όλες τις αγορές – στόχους, η Ελλάδα έχει μεγάλο (καίτοι μειούμενο την τελευταία δεκαετία, με την εξαίρεση της Ρωσίας) συγκριτικό πλεονέκτημα στα ζωϊκά και φυτικά έλαια και λίπη. Η Βραζιλία εμφανίζει την ισχυρότερη αύξηση εισαγωγών σε αυτό τον κλάδο (+20,7%), ενώ η Ελλάδα εξάγει εκεί μόλις το 0,3% της παραγωγής της, γεγονός που αναδεικνύει την προοπτική.
Παρότι οι εξαγωγές ελληνικών τροφίμων (επεξεργασμένων), ποτών και καπνού σε αγορές όπως της Κίνας και τις Βραζιλίας βρίσκονται σήμερα κοντά στο «μηδέν», ωστόσο οι αγορές αυτές, όπως και η Ινδία και η Τουρκία, «πεινούν» για προϊόντα του είδους και η ζήτηση είναι πολύ υψηλή.
Καλές εξαγωγικές προοπτικές υπάρχουν για την ελληνική βιομηχανία ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας, αφού οι αγορές των ΗΠΑ, της Ινδίας και της Ιαπωνίας ζητούν βαμβακερά ενδύματα, ενώ στην Κίνα και την Ινδία μεγάλη είναι η ζήτηση για πλεκτά.
Σε ό,τι αφορά τα μη μεταλλικά ορυκτά (όπως το μάρμαρο), η Ελλάδα είναι ήδη παρούσα στις αγορές της Κίνας και των ΗΠΑ, ενώ ευοίωνες είναι οι προοπτικές και για τις υπόλοιπες χώρες. Στα μεταλλικά ορυκτά, με την εξαίρεση της Ρωσίας, η Ελλάδα δεν έχει συγκριτικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, παρότι όπως ήδη αναφέρθηκε, πραγματοποιεί σημαντικές εξαγωγές στην Τουρκία.
Στον κλάδο των ζώντων ζώων και των ζωϊκών προϊόντων, η «ναυαρχίδα» της Ελλάδας είναι οι ιχθυοκαλλιέργειες, με την Ινδία να προβάλει ως η χώρα με το ισχυρότερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για ελληνικές εξαγωγές του είδους, παρότι αυτές παραμένουν μηδενικές. Η πορεία των ελληνικών ιχθυηρών και γαλακτοκομικών είναι επίσης καλή στις ΗΠΑ (όπου το ελληνικό γιαούρτι «σαρώνει»), ενώ πολλές ευκαιρίες διανοίγονται στις αναδυόμενες αγορές.
Αυξανόμενη ζήτηση καταγράφεται την τελευταία δεκαετία στις εξαγωγές φρέσκων φρούτων και λαχανικών, με την Ελλάδα να διαθέτει συγκριτικό πλεονέκτημα σε όλες τις αγορές – στόχους.
Το αλουμίνιο αποτελεί το «νούμερο ένα» προϊόντα στα βασικά μέταλλα, με τις μεγαλύτερες προοπτικές εξαγωγών σε Βραζιλία και Κίνα, αλλά και με δραστηριότητα σε ΗΠΑ, Τουρκία και Κίνα. Στα πλαστικά, τέλος, η Ελλάδα επίσης έχει μεγάλες προοπτικές σε όλες τις αγορές- στόχους, ενώ έχει μπει μόνο σε Τουρκία και Ρωσία.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ο σχολιασμός επιτρέπεται μόνο σε εγγεγραμμένους χρήστες