Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Το υψηλό ανεκτέλεστο που διαμορφώνεται στα 3,8 δισ.
ευρώ, η εντεινόμενη δραστηριότητα στην ενέργεια μέσω και της εισαγωγής
της ΕΛΤΕΧ άνεμος στο Χ.Α. και τα έργα παραχώρησης βρέθηκαν, μεταξύ
άλλων, στο επίκεντρο της παρουσίασης της εισηγμένης κατά το ετήσιο
roadshow στο Λονδίνο.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την παρουσίαση του ομίλου
που πραγματοποιήθηκε στους ξένους επενδυτές, ο Ελλάκτωρ διαθέτει προς
υπογραφή συμβόλαια αξίας 537 εκατ. ευρώ και καταλαμβάνει το μεγαλύτερο
μερίδιο αγοράς (39%), βάσει εσόδων από κατασκευές στην Ελλάδα.
Ακολουθούν οι όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (23%), ΜΕΤΚΑ (19%), J&P Άβαξ (13%),
Intrakat (3%) και άλλες τεχνικές εταιρίες (3%).
Μεγέθη
Το ανεκτέλεστο του πρώτου εξαμήνου αγγίζει τα επίπεδα
του 2008, οπότε είχε διαμορφωθεί στα 3,6 δισ. ποσό στο οποίο δεν
συμπεριλαμβανόταν το έργο Blue City στην Μέση Ανατολή ύψους 642 εκατ.
ευρώ. Ωστόσο, μία χρονιά νωρίτερα, το 2007 το ανεκτέλεστο
(συμπεριλαμβανομένου του Blue City) ανερχόταν στα 5,05 δισ. Η εταιρεία
παρουσίασε το χαμηλότερο backlog της τελευταίας επταετίας, κατά τη
διετία 2010-2011 οπότε αυτό είχε ανέλθει σε 2,4 και περίπου 3 δισ.,
αντίστοιχα.
Συνολικά, η εταιρεία εκτελεί έργα σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή, αξίας 1,85 δισ., ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 50% του ανεκτέλεστου. Όσον αφορά τον καθαρό δανεισμό από 492 εκατ. ευρώ το 2008 διαμορφώθηκε, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014 στα 713 εκατ, ενώ ο συνολικός δανεισμός μειώθηκε το πρώτο εξάμηνο στο 1,5 δισ. από 1,6 δισ. στις 31 Δεκεμβρίου.
Παραχωρήσεις
Η Άκτωρ παραχωρήσεις διαθέτει τα περισσότερα έργα παραχώρησης στην Ελλάδα με τα κυριότερα να αφορούν:
-τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου στον οποίο συμμετέχει με
20%. Ο άξονας Μαλιακός-Κλειδί είναι συμβατικής αξίας 1,01 δισ. και έχει
αποπερατωθεί κατά 77,1%.
-την Ολυμπία Οδός στην οποία συμμετέχει με 17%. Ο
αυτοκινητόδρομος Αθήνα-Κόρινθος-Πάτρα είναι συμβατικής αξίας 1,34 δισ.
και έχει αποπερατωθεί κατά 47,7%.
-τον Μορέα στον οποίο συμμετέχει με 72%. Ο άξονας
Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτη είναι συμβατικής αξίας 850 εκατ. ευρώ και έχει
αποπερατωθεί κατά 91,8%.
-την Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου που είναι συμβατικής
αξίας 700 εκατ. ευρώ. Βρίσκεται σε λειτουργία από το 2004 και η εταιρεία
ελέγχει το 22% αυτής.
Πρόκειται, όπως σημειώνεται, για χαμηλού ρίσκου, αλλά υψηλής μερισματικής απόδοσης έργο που (βάσει προκαταρκτικών στοιχείων) το 2013 παρουσίασε έσοδα και καθαρά κέρδη 33,4 εκατ. ευρώ και 2,7 εκατ. ευρώ.
-την Αττική Οδό που είναι συμβατικής αξίας 1,2 δισ.
ευρώ. Βρίσκεται σε λειτουργία από το 2000 και η εταιρεία συμμετέχει με
59%. Πρόκειται για ένα χαμηλού ρίσκου, αλλά υψηλής μερισματικής απόδοσης
έργο που το 2013 παρουσίασε έσοδα και καθαρά κέρδη 162,4 εκατ. ευρώ και
20,8 εκατ. ευρώ.
Απορρίμματα
Όπως επισημαίνεται στην παρουσίαση, η θυγατρική
Ηλέκτωρ είναι leader στην αγορά διαχείρισης και ενεργειακής αξιοποίησης
(waste-to-energy) απορριμμάτων σε Ελλάδα και Κύπρο και αποτελεί τον
μεγαλύτερο παραγωγό βιοαερίου στην Ευρώπη με 30MW σε λειτουργία και 10MW
υπό κατασκευή.
Το ανεκτέλεστο της Ηλέκτωρ υπερβαίνει στα 285 εκατ.
ευρώ, με την εταιρεία να θεωρεί ότι ο εγχώριος κλάδος διαχείρισης
απορριμμάτων παρουσιάζει μεγάλες προοπτικές και γι’αυτό συμμετέχει σε
πολυάριθμα έργα ΣΔΙΤ, ενώ αποτελεί τον ανάδοχο για την υλοποίηση της
μονάδας επεξεργασίας στην Δυτική Μακεδονία. Στο εξωτερικό, η εταιρεία
έχει αναλάβει έργα σε Βουλγαρία, Κροατία, Σλοβενία, Γερμανία, Ιορδανία,
Ρουμανία και Κύπρο, όπου –παραδοσιακά- δραστηριοποιείται.
Ενέργεια
Όπως επισημαίνεται στην παρουσίαση, ο τομέας των ΑΠΕ
στην Ελλάδα επωφελείται από ένα ευνοϊκό ρυθμιστικό περιβάλλον, αλλά
υπάρχουν περιορισμοί ως προς την χρηματοδότηση νέων έργων. Σε κάθε
περίπτωση, οι προοπτικές ανάπτυξης είναι σημαντικές λόγω του στόχου του
2020 για δυναμικότητα 7.500 MW έναντι εγκατεστημένης ισχύος 1.810 MW
τέλη 2013.
Τέλος, ο Ελλάκτωρ συμμετέχει με 22% στην Elpedison
που αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο παραγωγό ηλεκτρικής ενέργειας στην
Ελλάδα.
Διαχρονική αποτύπωση του καθαρού χρέους dimitris.delevegos@capital.gr |
Πηγή:www.capital.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ο σχολιασμός επιτρέπεται μόνο σε εγγεγραμμένους χρήστες