του Φώτη Κόλλια
Τα ευτράπελα της ελληνικής νομοθεσίας και τα πανευρωπαϊκά ρεκόρ της
Ελλάδας σε αγορές που ανθούσαν λόγω κρατικής προστασίας. Από την
απαγόρευση εισαγωγών πιπεριού, μέχρι τις... αναγκαστικές πωλήσεις
ορυχείων σε ελληνικές βιομηχανίες.
Τα παράλογα της ελληνικής νομοθεσίας και τις στρεβλώσεις σε σειρά
αγορών που ήταν προστατευόμενες και ανθούσες μέχρι να ξεσπάσει η κρίση
δείχνει η χθεσινή έκθεση του ΟΟΣΑ για τον ανταγωνισμό.
Από την απαίτηση αποθήκευσης του αλατιού σε διαφορετικό χώρο από τα υπόλοιπα τρόφιμα και την απαγόρευση εισαγωγής κάποιων ειδών πιπεριού, μέχρι τον εξαναγκασμό μεταλλείων να πωλούν το σύνολο ή τμήμα της παραγωγής σε εγχώριες επιχειρήσεις, οι ειδικοί του ΟΟΣΑ συγκέντρωσαν πολλά «ανέκδοτα».
Τα πλέον δυσάρεστα συμπεράσματα δεν περιλαμβάνονται, όμως, στη νομοθεσία. Σύμφωνα με την έκθεση του οργανισμού, παρά την κρίση, οι τιμές των τροφίμων αυξάνονται στην Ελλάδα. «Από το 2008 οι τιμές των τροφίμων αυξάνονται ταχύτερα στην Ελλάδα σε σύγκριση με την ευρωζώνη» και το 2012 το επίπεδο τιμών των τροφίμων στην Ελλάδα ήταν υψηλότερο κατά 3,6% έναντι του μέσου όρου της Ε.Ε.
Το ίδιο ισχύει και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, όπως, για παράδειγμα, τα βιβλία. Παρά το γεγονός πως οι πωλήσεις βιβλίων μειώνονται, οι τιμές παραμένουν σταθερές σε σύγκριση με το 2008. Ως αποτέλεσμα «το 2011 τα βιβλία είναι πιο ακριβά σε σύγκριση με τέσσερα ή πέντε χρόνια νωρίτερα», αν συνυπολογιστεί η μείωση των εισοδημάτων των νοικοκυριών.
Η χώρα μας κατέχει και πολλά ευρωπαϊκά ρεκόρ σε τομείς όπως τα πρατήρια καυσίμων, τα φαρμακεία και τα ξενοδοχεία.
Σύμφωνα με την έκθεση, ο αριθμός των πρατηρίων είναι σχετικά υψηλός με δεδομένο πως στην Ελλάδα λειτουργεί ένα πρατήριο καυσίμων ανά 1.200 κατοίκους, ποσοστό που είναι τρεις φορές μεγαλύτερο από τον μέσο όρο της Ευρώπης (ένα πρατήριο ανά 3.600 κατοίκους). Δεν είναι γνωστό αν οι ειδικοί του οργανισμού έλαβαν υπόψη τους το νησιωτικό χαρακτήρα της χώρας.
Όσο για τα φαρμακεία, τα στοιχεία δείχνουν πως η Ελλάδα έχει τη μεγαλύτερη πυκνότητα στην Ευρώπη, σχεδόν τριπλάσια από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 27, που είναι 1 φαρμακείο ανά 3.300 κατοίκους. Στη χώρα μας «λειτουργούν 97 φαρμακεία ανά 100.000 κατοίκους, αριθμός διπλάσιος σε σύγκριση με την Ισπανία και τριπλάσιος σε σύγκριση με τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Πορτογαλία».
Στον τομέα των ξενοδοχείων, τα στελέχη του ΟΟΣΑ επισημαίνουν πως το μερίδιο των ξενοδοχειακών αλυσίδων είναι πολύ μικρό (λιγότερο από 4%) στο σύνολο της αγοράς.
Επιπλέον, μεταξύ των δέκα μεγαλύτερων ξενοδοχειακών αλυσίδων μόνο οι τρεις είναι διεθνείς με εγκαταστάσεις κυρίως στην Αττική και στο Νότιο Αιγαίο (Κυκλάδες και Κρήτη). Ενδιαφέρουσες είναι και οι επισημάνσεις για τους περιορισμούς που θέτει το θεσμικό πλαίσιο στην ανάπτυξη συμπληρωματικών δραστηριοτήτων με τον τουρισμό. Για παράδειγμα, επιβάλλονται απίστευτες προϋποθέσεις για τη δημιουργία θεματικών πάρκων, με ρύθμιση η οποία ψηφίστηκε το 2010, όταν υποτίθεται πως ανοίγαμε τις αγορές.
Από την απαίτηση αποθήκευσης του αλατιού σε διαφορετικό χώρο από τα υπόλοιπα τρόφιμα και την απαγόρευση εισαγωγής κάποιων ειδών πιπεριού, μέχρι τον εξαναγκασμό μεταλλείων να πωλούν το σύνολο ή τμήμα της παραγωγής σε εγχώριες επιχειρήσεις, οι ειδικοί του ΟΟΣΑ συγκέντρωσαν πολλά «ανέκδοτα».
Τα πλέον δυσάρεστα συμπεράσματα δεν περιλαμβάνονται, όμως, στη νομοθεσία. Σύμφωνα με την έκθεση του οργανισμού, παρά την κρίση, οι τιμές των τροφίμων αυξάνονται στην Ελλάδα. «Από το 2008 οι τιμές των τροφίμων αυξάνονται ταχύτερα στην Ελλάδα σε σύγκριση με την ευρωζώνη» και το 2012 το επίπεδο τιμών των τροφίμων στην Ελλάδα ήταν υψηλότερο κατά 3,6% έναντι του μέσου όρου της Ε.Ε.
Το ίδιο ισχύει και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, όπως, για παράδειγμα, τα βιβλία. Παρά το γεγονός πως οι πωλήσεις βιβλίων μειώνονται, οι τιμές παραμένουν σταθερές σε σύγκριση με το 2008. Ως αποτέλεσμα «το 2011 τα βιβλία είναι πιο ακριβά σε σύγκριση με τέσσερα ή πέντε χρόνια νωρίτερα», αν συνυπολογιστεί η μείωση των εισοδημάτων των νοικοκυριών.
Η χώρα μας κατέχει και πολλά ευρωπαϊκά ρεκόρ σε τομείς όπως τα πρατήρια καυσίμων, τα φαρμακεία και τα ξενοδοχεία.
Σύμφωνα με την έκθεση, ο αριθμός των πρατηρίων είναι σχετικά υψηλός με δεδομένο πως στην Ελλάδα λειτουργεί ένα πρατήριο καυσίμων ανά 1.200 κατοίκους, ποσοστό που είναι τρεις φορές μεγαλύτερο από τον μέσο όρο της Ευρώπης (ένα πρατήριο ανά 3.600 κατοίκους). Δεν είναι γνωστό αν οι ειδικοί του οργανισμού έλαβαν υπόψη τους το νησιωτικό χαρακτήρα της χώρας.
Όσο για τα φαρμακεία, τα στοιχεία δείχνουν πως η Ελλάδα έχει τη μεγαλύτερη πυκνότητα στην Ευρώπη, σχεδόν τριπλάσια από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 27, που είναι 1 φαρμακείο ανά 3.300 κατοίκους. Στη χώρα μας «λειτουργούν 97 φαρμακεία ανά 100.000 κατοίκους, αριθμός διπλάσιος σε σύγκριση με την Ισπανία και τριπλάσιος σε σύγκριση με τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Πορτογαλία».
Στον τομέα των ξενοδοχείων, τα στελέχη του ΟΟΣΑ επισημαίνουν πως το μερίδιο των ξενοδοχειακών αλυσίδων είναι πολύ μικρό (λιγότερο από 4%) στο σύνολο της αγοράς.
Επιπλέον, μεταξύ των δέκα μεγαλύτερων ξενοδοχειακών αλυσίδων μόνο οι τρεις είναι διεθνείς με εγκαταστάσεις κυρίως στην Αττική και στο Νότιο Αιγαίο (Κυκλάδες και Κρήτη). Ενδιαφέρουσες είναι και οι επισημάνσεις για τους περιορισμούς που θέτει το θεσμικό πλαίσιο στην ανάπτυξη συμπληρωματικών δραστηριοτήτων με τον τουρισμό. Για παράδειγμα, επιβάλλονται απίστευτες προϋποθέσεις για τη δημιουργία θεματικών πάρκων, με ρύθμιση η οποία ψηφίστηκε το 2010, όταν υποτίθεται πως ανοίγαμε τις αγορές.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ο σχολιασμός επιτρέπεται μόνο σε εγγεγραμμένους χρήστες