14/7/14

Ο ΔΕΣΦΑ, η Socar, η Κομισιόν, οι ΕΠΑ, οι Ρώσοι και τα... άλλα ασημικά μας




Οι ανατροπές δεδομένων, συνήθως παραπέμπουν πολύ πιο μακριά, από το άμεσο θέμα στο οποίο αναφέρονται και επιφέρουν νέες ισορροπίες, μεταξύ των ανταγωνιζόμενων πλευρών. Κλασικό παράδειγμα, η περίπτωση του ΔΕΣΦΑ, όπου εμπλέκονται Κομισιόν, Socar, ΔΕΠΑ-Shell-ENI, ΕΠΑ, Ρώσοι, αλλά και... ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ROSCO! Ένα ν/σ για τις ΕΠΑ, αλλάζει πολλά, πάρα πολλά...

Τα όσα διαδραματίζονται εδώ και μήνες και εσχάτως φαίνεται να έχουν δρομολογηθεί, γύρω από τον πωληθέντα στην Socar, ΔΕΣΦΑ και τα ποικιλώνυμα συμφέροντα (ξένα και ελληνικά) που έχουν άμεση ή άμεση εμπλοκή με τις ενεργειακές εξελίξεις σε όλη την Ε.Ε., την Ρωσία, αλλά και την Μ. Ανατολή, είναι απολύτως βέβαιο ότι φωτογραφίζουν ουσιαστικές αλλαγές και ανατροπή σημερινών ισορροπιών και στην ελληνική αγορά.

Πώς αλλιώς να εξηγηθεί το γεγονός ότι, μετά από πολλούς μήνες, τόσο η Κομισιόν -που αποφάσισε να πάρει θέση επιτέλους στο όλο θέμα- όσο και η πλευρά της Ρωσίας -που μέχρι τώρα δεν είχε ακριβώς σηκώσει το γάντι- επανήλθαν με αφορμή το θέμα της πώλησης του ΔΕΣΦΑ στη Socar και παίρνουν εκ νέου θέση στη ενεργειακή σκακιέρα.

Το έναυσμα έδωσε η Κομισιόν, η οποία μπλόκαρε την αρχική πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ στους Αζέρους, καθώς διείδε κινδύνους στην όλη εξέλιξη, ενώ σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε και το γεγονός ότι Gazprom και Socar, δεν έχουν ακριβώς... εχθρικές σχέσεις. Και για τον λόγο αυτό έχει αποφασίσει να επιτρέψει την πώληση μόνο του 49% της εταιρείας.

Οι Ρώσοι, η Ε.Ε. και... εμείς

Τη σκυτάλη πήραν Ρώσοι αξιωματούχοι, οι οποίοι δηλώνουν ότι η πώληση αυτή, δεν είναι σύννομη με την ίδια την ευρωπαϊκή νομοθεσία, ανεβάζοντας πάρα πολύ τους τόνους και θέτοντας τους ευρωπαίους σε διλήμματα.

Είναι ολοφάνερο ότι η ρωσική πλευρά, πέραν αυτής καθ΄ αυτής της υπόθεσης, που φυσικά τους ενδιαφέρει άμεσα - με την έννοια ότι λειτουργούν μέχρι τώρα, σχεδόν μονοπωλιακά στα της προμήθειας φυσικού αερίου προς όλη την Ευρώπη - έχουν και άλλους λόγους, που «ανεβάζουν» το θέμα του ΔΕΣΦΑ. Λόγοι, που έχουν να κάνουν με τους επόμενους στόχους τους, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην ευρύτερη περιοχή.

Χαρακτηριστικό στοιχείο της αλλαγής στάσης της Ρωσίας και της δημόσιας έκφρασης δυσαρέσκειας και μάλιστα έντονης, είναι η οξεία επίθεση που εξαπέλυσε από το βήμα του Συνεδρίου του Economist, ο πρόεδρος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, ο Γιακούνιν, αναφερόμενος στο ότι η χώρα του δεν βρήκε ποτέ φιλικό έδαφος για επενδύσεις στην Ελλάδα, επειδή η τελευταία δεν τήρησε ποτέ τις υποσχέσεις της.

Πραγματικά «μαύρη χολή» έσταζε ο κ. Γιακούνιν, φωτογραφίζοντας και την υπαναχώρηση του Κώστα Καραμανλή και φυσικά του όχι και τόσο φιλικού Γιώργου Παπανδρέου, αλλά και του σημερινού πρωθυπουργού, Αντώμη Σαμαρά. 




Ρώσοι, μάλιστα, πολιτικοί αναλυτές, αλλά  και έγκυροι διεθνείς παρατηρητές, αναφέρουν ανοιχτά ότι μάλλον δεν υπάρχει διεθνώς προηγούμενο τέτοιας ανέντιμης συμπεριφοράς προς την ισχυρή Ρωσία, οι επικεφαλής της οποίας πνέουν μένεα κατά συγκεκριμένων πολιτικών προσώπων, μιλώντας ανοιχτά για «πολιτικούς απατεώνες» και πρόσωπα που άγονται και φέρονται, όχι από συμφέροντα που λειτουργούν υπέρ της Ελλάδας, αλλά υπέρ ξένων συμφερόντων.

Άλλωστε, έχει ήδη γίνει αντιληπτή η αλλαγή στάσης της Ρωσίας, από την πολιτική του πρώτου κιόλας διαστήματος του νέου πρέσβη που τοποθέτησε η Μόσχα στην Αθήνα και από το γεγονός ότι η σημερινή κυβέρνηση, πειθάρχησε στις αποφάσεις της Ε.Ε., χωρίς καμία αντίρρηση και απαγόρευσε την είσοδο στην Ελλάδα, της Βαλεντίνας Ματβιένκο, που ήταν πρέσβης στη χώρα μας και μάλιστα έχει τιμηθεί σε ειδική εκδήλωση από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και σήμερα είναι η τρίτη στην ιεραρχία, μετά τους Πούτιν και Μεντβέντεφ.

Τι, όμως, έχουν θέσει ως στόχο αυτή την περίοδο οι Ρώσοι; Είναι δεδομένο και ομολογημένο και από τους ίδιους, ότι τους ενδιαφέρει πάρα πολύ ο ΟΛΘ, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αλλά και την ROSCO και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η τελευταία, όμως, έχει λάβει δάνεια 850 εκατ. ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο, τα οποία θεωρούνται ως κρατική επιδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και άρα πρέπει να επιστραφούν. 

ΕΔΩ, λοιπόν, είναι το μυστικό της υπόθεσης. Οι Ρώσοι, θέλουν καθαρή την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ρίχνουν το μπαλάκι στην Ε.Ε., ώστε να ακυρωθούν τα πρόστιμα και να την πάρουν χωρίς παλαιές αμαρτίες. Και η ανοιχτή ακόμα υπόθεση του ΔΕΣΦΑ, τους διευκολύνει ως προς αυτή την επιδίωξή της...

Κίνηση-ματ, για να προχωρήσει η πώληση του ΔΕΣΦΑ!

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, είναι έτοιμο και θα κατατεθεί νομοσχέδιο, το οποίο θα αλλάζει άρδην το μέχρι τώρα καθεστώς λειτουργίας των ΕΠΑ, που ελέγχονται μετοχικά από τη ΔΕΠΑ, την Shell και την ΕΝΙ.

Και εξηγούμεθα: το 2.000, η Ε.Ε. είχε δώσει σε κάθε ΕΠΑ (Εταιρεία Παροχής Αερίου), το αποκλειστικό δικαίωμα για προμήθεια και διανομή φυσικού αερίου, για 30 χρόνια. Και η προμήθεια, φυσικά γινόταν και γίνεται από την Gazprom.

Τώρα, όμως, με το προς κατάθεση ν/σ, αυτή η διαδικασία ανοίγει και οι Ρώσοι, προφανώς, χάνουν το αποκλειστικό δικαίωμα προμήθειας. Η ρωσική πλευρά γνωρίζει τις επερχόμενες εξελίξεις και ότι χάνει το αποκλειστικό δικαίωμα, έστω και αν είναι κάπως μακρινός - και είναι - ο ορίζοντας είτε του περιορισμού είτε ακόμα και της πλήρους αντικατάστασης του σημερινού προμηθευτή. 

Άλλωστε, το Σαχ Ντενίζ, θα είναι σε θέση να ανταποκριθεί, γενικώς και ειδικώς, μετά το 2019...
Σημειώστε ότι και οι τρεις μέτοχοι των ΕΠΑ ( ΔΕΠΑ, Shell και ΕΝΙ) έχουν συναινέσει σε αυτήν την κρίσιμη και μεγάλης σημασίας αλλαγή, προφανώς η κάθε πλευρά για τους δικούς της λόγους, αλλά με κυριότερο κοινό παρανομαστή τον αγωγό ΤΑP...

 Υπάρχει και back up plan...

Tίθεται, όμως και ένα ακόμα θέμα, από τη στιγμή που η απόφαση της Κομισιόν είναι οριστική για την πώληση του 49% και όχι του 66% του ΔΕΣΦΑ στη Socar. Το ΤΑΙΠΕΔ, κατέχει το 35,5% της εταιρείας και τα ΕΛΠΕ το 30,5%. Ποιος, λοιπόν, θα δώσει και ποια ποσοστά;
Ακριβώς για την περίπτωση αυτή, πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει η πρόταση, το Δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ), να πωλήσει όλο το ποσοστό του (30,5%) και τα χρήματα να πάνε για την εξυπηρέτηση του χρέους και τα ΕΛΠΕ, να διαθέσουν το υπόλοιπο 18% στους Αζέρους.

Άρης Γ.  Αργίθεος

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο σχολιασμός επιτρέπεται μόνο σε εγγεγραμμένους χρήστες

About Me